Resebloggen

Per Johnsson

Per Johnsson

Epitetet ”no frills airline” används ofta i brittisk media för att beskriva det vi i Sverige kallar lågprisbolag.  Fritt översatt betyder det ”flygbolag med billiga biljetter men utan servicetjänster”.

Epitetet har funnits ungefär lika länge som lågprisbolagen, men nu får det vara nog tycker Ryanair, vars kommunikationschef Robin Kiely i ett brev till flera olika tidningar, bland annat The Telegraph, insisterar på att media slutar att använda no frills airline som beskrivning av Ryanair.

”Påståendet att Ryanair är ett no frills airline är daterat och helt missvisande med tanke på att vi erbjuder lädersäten, reserverade sittplatser, branschledande punktlighet, online check-in och mat ombord för alla som vill utnyttja det”, skriver Kiely och fortsätter:

”Ryanair är ett lågkostnadsbolag och jag skulle uppskatta om ni avstod från att beskriva oss som ett no frills airline i framtiden.”

The Telegraph skriver att man kommer att tillmötesgå Kielys krav, samtidigt som tidningen presenterar en liten lista över Ryanairs ”frills” och vad de kostar:

Ryanairs biljettpris utan extra service (no frills)
Biljettpris: 44,48 pund
Avgift för att täcka extra kostnad för försenat och inställt flyg: 5 pund
Kostnad för att täcka kostnaden för EU:s klimatkompensation, ETS Levy: 0,5 pund
Online check-in: 14 pund
Adminstrationskostnad: 14 pund

Biljettpris: 77,98 pund

Ryanairs priser för extra service (frills)
Incheckat bagage: 50 pund
Biljettiformation på SMS: 1,95 pund
Reseförsäkring: 14,85 pund
Reserverad platsbiljett: 20 pund
Sportutrustning: 100 pund
Lotteri för att vinna en gratis resa: 4 pund
Skink- och ostpanini (en per flight): 11 pund
En kopp the per flight: 6 pund
Ett glass vin per flight: 11,90 pund.

Totalt biljettpris: 297,68 pund (Priserna gäller för en resa tur och retur mellan East Midlands och Alicante för en person).

Poängen tidningen vill göra är att Ryanair må vara ett flygbolag med ”frills”, men för passagerare som vill utnyttja dessa tjänster sorterar inte biljetten nödvändigtvis under rubriken lågpris.

Så frågan kvarstår: Vad är Ryanair?

The Telegraphs läsare har kommit med en hel del förslag i kommentatorsfältet under artikeln som du hittar här.

Fler bloggar