Resebloggen

Per Johnsson

Per Johnsson

Ryanair har i dagarna öppnat sin första fysiska butik på över tio år. Den ligger i Manchester och har trots att den bara är en tillfällig så kallad pop up-butik fått en hel del uppmärksamhet. Så klart, för det handlar ju om Ryanair, flygbolaget som alltid lyckas skapa rubriker. Till exempel här och nu.

I Manchester handlar uppståndelsen mest om det faktum att man faktiskt kan träffa och prata med livs levande Ryanairpersonal samtidigt som man söker sin resa på datorerna i butiken. Eller som flygsajten travelmole.com uttrycker det:
”The shop  will enable customers to browse flights online in store and talk – yes talk – to a real living, breathing member of Ryanair staff. They exist, apparently.”

Flygbolaget har hyrt lokalen i fyra veckor, därefter stänger butiken.

Ryanairs presskontakt i Sverige, Michael Jäderholm, säger till SvD att det i nuläget inte finns några konkreta planer på att etablera pop-up butiker på andra platser. Men, tillägger han, ”det är mycket möjligt att man kommer att göra det ändå. Sverige kan då mycket väl vara en möjlighet.”

Ryanair hade en gång en butik i Dublin men den slog igen för över tio år sedan. Därefter har bolagets uttalade målsättning varit att sköta all försäljning och kommunikation via sin hemsida.

Fram till nu i Manchester.

Fler bloggar