Resebloggen

Per Johnsson

Per Johnsson

London-OS må ha varit en sportslig framgång, men för turistnäringen var spelen ingen omedelbar succé. Skynews liknade i början av augusti huvudstaden vid en spökstad med halvtomma teatrar och museer. Antal dagliga besökare låg då, när spelen höll på för fullt, på 100 000, att jämföra med 300 000 en vanlig sommardag.

Och när British Airports Authority, BAA, nyligen släppte statistik för augusti visade det sig att antalet passagerare på BAA:s fem flygplatser minskat med 2 procent jämfört med samma månad i fjol. På London Heathrow var minskningen 1,9 procent.

Så samtidigt som spelen i London var de mest välbesökta någonsin skrämdes de vanliga turisterna bort från stan, bland annat på grund av hiskliga prishöjningar på hotellrum.

Nu är det dags att reparera skadan tycker Storbritanniens turistbyrå Visitbritain och lanserar en ny världsomspännande reklamkampanj. Kampanjen, som går under namnet Memories are great, består av bilder från invigningsceremonin.

För trots de halvtomma museerna och teatrarna tänker Visitbritain inte missa tillfället att, som man säger, ta till vara på den positiva bild av Storbritannien som OS spridit över världen.

Kampanjen ska synas på ledande konsumentsajter runt om i världen, skriver travelmole.com.

 

Fler bloggar