Resebloggen

Per Johnsson

Per Johnsson

Gissa flygbolag: Har i sina annonser låtit kvinnlig kabinpersonal posera endast iklädd underkläder under texten:  ”Red hot fares & crew”.

Ja, nu står ju svaret i rubriken men jag antar att de flesta ändå hade gissat rätt. Är annonsen kul? Nej. Är den smart? Nej. Är all reklam bra reklam? Ja, det sägs ju vara så men i Ryanairs fall börjar jag bli alltmer tveksam.

Jag tror nämligen inte att ens Ryanair oberört kan skaka av sig så många fler artiklar som berättar hur bolaget struntar i såväl sina resenärer som ARN, och jag tror att om ett företag säger: ”Vi är inte intresserade av vad någon konstig svensk konsumentgrupp tycker”, så påverkar det människors vilja att köpa företagets produkter. Dessutom tror jag att folk i allmänhet börjat tröttna på bolagets spektakulära utspel om ståplatser i kabinen, toaletter som kostar pengar och flygplan utan piloter.

Men tillbaka till annonserna. Reklammyndigheten Advertising Standards Authority, ASA, fick upp ögonen för kampanjen redan i december då Ryanairs egen personal klagade öppet och kallade bilderna sexistiska och förnedrande. Sedan dess har tusentals britter skrivit under ett upprop med krav på att annonskampanjen ska stoppas. Och nu har ASA förbjudit annonserna.

Ryanair tycker, inte helt överraskande, att bilderna varken är sexistiska eller förnedrande eftersom kvinnorna ställt upp frivilligt.

Smart? Nej.

Fler bloggar