Resebloggen

Per Johnsson

Per Johnsson

Någon skriver sunkigt, någon annan fräscht. En tycker att frukosten var fin, en annan att den var värdelös. Även om man ibland undrar över gästrecensionerna på hotellbokningssajterna – hur kan samma hotell upplevas så olika – så är det inget snack om att de är viktiga för hotellen, inte minst på de stora sajterna som exempelvis Tripadvisor med över 45 miljoner omdömen om hotell, restauranger och sevärdheter.

Och det just på Tripadvisor som det nu finns misstankar om att hotellägare ska ha försökt påverka sina gäster att skriva positiva gästrecensioner. Senaste fallet var, enligt Daily Mail, hotellet The Cove söder om turistorten Penzance i brittiska Cornwall, där hotellägaren via brev erbjöd sina gäster tio procents rabatt på mat och dryck, samt en uppgradering av lägenheten, om de lovade att skriva en positiv recension om hotellet på Tripadvisors hemsida.

Tripadvisor placerar numera en liten röd flagga vid de hotell där det finns missanke om manipulerade recensioner.

Fler bloggar