Annons

Resebloggen

Per Johnsson

Per Johnsson

Jag ser en ny trend, en trend där resebranschen låter ”den vanliga människan” sköta PR-jobbet.

Det började i fjol när Queenslands turistkontor sökte efter en vaktmästare till en av öarna i Stora barriärrevet i Australien. Lönen var rejäl, ungefär 820 000 kronor för sex månader, och arbetsuppgifterna var att resa runt mellan öarna och berätta om sina upplevelser på bloggar, fotodagböcker och videoinspelningar, samt att prata med media om öarna. Världens bästa jobb kallades det, och konceptet fick snabbt efterföljare runt om i världen.

I Taiwan utlyste myndigheterna en tävling för backpackers där det vinnande paret fick cirka 230 000 kronor för att under en månad resa runt i landet och blogga om sina upplevelser, här hemma skickade Svenska turistföreningen ut en kille på en 60-dagarsresa genom landet mot att killen berättade för omvärlden om sin resa på bloggar, Twitter och Facebook, i Kalifornien kunde man vinna sex månader på en vingård och för en månadslön på 400 000 kronor blogga och twittra om vingårdens produkter.

Och trenden håller i sig. Nu är det Storbritanniens turistbyrå, VisitBritain, som lägger PR-jobbet på en ”vanlig” människa som vill synas, och för all del också få ett schysst jobb.

Uppdraget: res runt i Skottland i sju dagar, gör research, besök pubar, museer, destillerier och smaka whisky. Kom hem och skriv en reseguide som VisitBritain får använda i sin marknadsföring.

Sugen? För att ha en chans att vinna jobbet bör du sannolikt kunna skilja på en single malt och en grain, samt vara skaplig på att skriva och fotografera.

Läs med om tävlingen här. Håller på till den 31 maj.