Resebloggen

Per Johnsson

Per Johnsson

I resebranschens värld är frivilliga tillägg inte något kunden väljer, frivilliga tillägg är något som kunden måste välja bort eftersom de är förvalda på reseföretagets bokningssajt. Försäljningsknepet strider naturligtvis mot god marknadsföringssed, och därför är nu Konsumentombudsmannen, KO, på krigsstigen för att stoppa den här så kallade negativa avtalsbindningen.

Företaget som får klä skott för ofoget är Mr Jet, som har stämts av KO och därmed har en förhandling i Marknadsdomstolen att vänta. Mr Jet är dock inte ensamt om att bestämma vilka frivilliga tillägg kunden ska köpa. Några av de värsta syndarna är charterbolagen, vilket jag skrev om i en krönika i tidningen Råd och Rön för snart ett år sedan.

Hos charterbolagen är tilläggen fler, här kan resorna bli tusentals kronor dyrare under tiden man tar sig genom hemsidans bokningsprocess.

Så kostade till exempel i höstas två veckor på Koh Lanta för en familj med två barn och två vuxna 41 492 kronor enligt förstasidan på Apollos bokningssajt. När man klickat sig genom hela bokningsprocessen var priset 45 472 kronor. En skillnad på 3 980 kronor.

Samma familj skulle betala 48 286 kronor för två veckor i Las Galeras i Dominikanska republiken enligt Fritidsresor. När bokningen var klar visade det sig att företaget ville ha 51 336 kronor för resan. En skillnad på 3 050 kronor

I båda fallen hade man köpt en hel uppsjö av förbockade frivilliga tillägg, bara för att man inte tänkt på att välja bort dem.

Charterns tillägg är inte konstiga, tvärtom är det saker som många säkert trodde ingick i priset från början, såsom mat på flyget och transferbuss till och från flygplatsen på resmålet. Nu kostar detta extra (mat ingår fortfarande på resor utanför Europa).

Andra frivilliga men förbockade tillägg är avbeställningsskydd och olika typer av försäkringar, det senare en tjänst som ofta är onödig eftersom hemförsäkringen och försäkringen från betalkortet ger ett bra skydd.

Nu vill alltså KO stoppa de förbockade frivilliga tilläggstjänsterna. Mr Jet-förhandlingen följs noga av hela resebranschen.

Fler bloggar