X
Annons
X

Resebloggen

Karin O’Mahony

Karin O’Mahony

Milton Glasers ikoniska I Love New York-logga ska bytas – eller rättare sagt modifieras. Varför då, kan man undra?

Få logotyper har väl för det första hållit så länge – dryga 30 år – och för det andra varit så uppskattade – för alla dessa varianter måste ju vara ett bevis på det.

Mycket prestige och pengar finns uppenbarligen i detta med marknadsföring för resmål i form av logotyper och slogans. Nya NY-kampanjen sägs ha kostat 17 miljoner dollar. Här i Sverige var det nyligen bråk om en favorit bland stadsslogans – I love Hjo. Och när Skottland för ett tag sedan bytte från ”The best little country in the world” till – jorå – ”Welcome to Scotland” gick det på 125 000 pund.

En del kampanjer är ju också riktigt roliga. Alla minns väl polska turistbyråns fantastiska krokben för fördomar om att ”de kommer hit och tar våra jobb”? (Översättning från bilden här bredvid: ”Jag stannar i Polen – kom hit”). ”Rörmokaren” Piotr Adamski blev enligt AP uppmanad av ingen mindre än (forna elektrikern) Lech Walesa att fråga fransmännen (det var i Frankrike kampanjen gick) ”varför de uppmuntrade oss att införa kapitalism när de själv visat sig vara kommunister.”

(En vän till mig hävdar förresten att Polen haft som slogan: ”Polen – vem trodde det?” Stämmer det är det ju helt genialt. Jag har letat och letat. Någon som kan verifiera?)

Uppdatering: NY Times hade i maj en läsvärd artikel om våndan av att reclaima ett hjärta (via Ledarbloggen).