Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

TIDNINGSKRISEN Gårdagens besked om att USA:s näst största tidningsgrupp, Tribune Company, ställer in betalningarna har spätt på domedagsstämningen i dagspressbranschen. Och prognoserna för 2009 som levererades i dag gjorde inte saken bättre.

Tribune i går, vem drabbas härnäst? En av många tidningsgrupper som lär få det jobbigt att hantera sitt skuldberg är familjen Sulzbergers New York Times. Men det lär bli fler.

Annonsmarknaden i USA kommer inte att återhämta sig 2009, utan först 2010. Därmed blir det tre år i rad med nedgång på reklammarknaden, vilket är första gången det händer sedan 30-talets depression. Den spådomen levererades på Global Media and Communications Conference i New York i dag, rapporterar New York Times .


ZenithOptimedia räknar med en nedgång på hela reklammarknaden 2009 med 6,2 procent, Carat med 6,5 procent – och för dagstidningsföretagen väntas den bli betydligt större än så. TV och internet håller emot konjunkturen ganska bra, men dagspressen drabbas mycket hårt ännu ett år. Analytiker på UBS tror att lokaltidningarna i USA kommer att tappa hela 21 procent av reklamintäkterna nästa år, vilket är det värsta raset någonsin. Detta kommer, ofrånkomligen, att leda till nedläggningar, tror de flesta av analytikerna – och till att även de mest lönsamma tidningsföretagen kan säga adjö till de stora marginalerna från förr.

För all världens dagstidningar räknar Group M med en nedgång på 3,8 procent 2009.

En del spekulerar nu i att det kommer att behövas statliga eller delstatliga räddningspaket för tidningsbranschen, på samma sätt som med banker och bilindustrin. I delstaten Connecticut har guvernören uttalat sig positivt för ett extra tidningsstöd, sedan tidningsgruppen Journal Register Company hotat lägga ner två dags- och elva veckotidningar i januari, rapporterar Roy Greenslade på The Guardian.

I detta läge känns det inte helt vältajmat av Sveriges Radios kommande vd Mats Svegfors att ondgöra sig över att public service-företagen i Sverige ”bara” föreslås få en budgetökning på 2 procent per år fram till 2015. Svegfors talade på presskonferens i går om att SR måste slippa den ”ständiga underkompensationen man har för kostandsökningarna”.

Det är en retorik han fått i bagaget av ordföranen Ove Joanson – och det är naturligtvis hans jobb att driva den linjen gentemot regeringen. Men i nuvarande konjunkturläge och med tanke på den intäktskris som merparten av världens medier befinner sig i är det nog inte läge för SR att sjunga sin budgetklagovisa alltför högt.


SR måste, som alla andra, spara sig in i framtiden; inte begära mer pengar. Det är oviljan att acceptera detta som var ett av bolagets största problem under Peter Örns styre och Svegfors bör undvika att låta styrelsen dra in honom i samma fälla.

Svegfors skrv det ju själv, i sin debattartikel om public service 2006: ”i en yttre omgivning där man inte följer med, och inte kan följa med, i den allmänna produktivitetsutvecklingen tvingas man till val”.


Han kan börja förbereda sig på de svåra valen redan nu.

Fler bloggar