Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

DAGSPRESSKRISEN Är Tribunegruppen, en av USA:s största tidningskoncerner, på väg mot konkurs? De närmaste veckorna blir avgörande för hur det går för fastighetskungen Sam Zells allt bräckligare mediehus.

Det går fort nu i den accelerande tidningskrisen i USA. I torsdags lades Denver-tidningen Rocky Mountain News ut till försäljning, med varningar om en förestående nedläggning – och nu svävar hotet om konkurs allt tyngre över en av de största spelarna på marknaden, Tribune Co, som ger ut bland annat Chicago Tribune, Baltimore Sun och Los Angeles Times och som totalt har mer än 20 000 anställda.

I helgen rapporterade New York Times på sin affärsblogg att Tribunegruppen anlitat konkursrådgivare för att hantera den akuta likviditetskrisen i företaget. Uppgiften bekräftas av Tribune, som beskriver läget som ”svårt och osäkert” och konstaterar att ”inga åtgärder utesluts i nuvarande situation”.

Tribune har, sedan fastighetskungen Sam Zell tog över företaget i fjol, genomfört en rad kraftfulla sparåtgärder, med mycket stora personalnedskärningar på merparten av tidningarna. Tribune har också sålt tidningen Newsday, till Cablevision. Men åtgärderna har inte räckt för att krympa företagets skuldberg tillräckligt – och när annonsintäkterna nu sjunker skrämmande snabbt (tredje kvartalet föll tidningsbranschens annonsintäkter i USA med dryg 18 procent) befinner sig Tribune i en likviditetskris som nästan kan jämföras med biljättarna i Detroit. Bolaget kan helt enkelt inte betala räntor och amorteringar – och svävar därför i akut konkursfara.

En åtgärd kan vara att sälja basebolllaget Chicago Cubs, som Tribune äger, om det inte går att omförhandla lånevillkoren. Men båda sakerna är, som alla förstår, svåra i det nuvarande finanskrisläget.

Läs också:

6/12 Yxan hänger över en av de bästa tidningarna

29/10 Klassisk Bostontidning ger upp papperet

26/10 Stålbad för tidningarna i finanskrisens spår

Fler bloggar