Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

MOBILA MEDIER Kommer mobilen att få sitt stora genombrott som mediekanal 2009, så att alltfler får som vana att använda den för att ta till sig nyheter? Visst, det är mycket som talar för det. Bara inte mobilanvändarna är upptagna med annat. Som att lära sig blåsa in tonerna till Stairway to heaven eller Santa Claus is coming to town.

Det är en bit kvar innan mobil-telefonen etablerat sig som en del av svenskarnas vardagliga medievanor. Enligt de siffror som redovisades i SOM-institutets årsbok i somras är det fortfarande bara 7 procent som använder mobilen för att läsa nyheter någon gång per månad – och bara 2 procent som gör det varje dag.

Den snabba tillväxten för smarta, datorliknande telefoner som Iphone borde naturligtvis skynda på den utvecklingen ordentligt. Både genom att webbsurfandet blir så mycket lättare och genom att medie- företagen skräddarsyr sitt innehåll för de här telefonerna, dels med specialanpassade mobil-sajter, dels med nedladdnings-bara nyhetsapplikationer.

Aftonbladet, New York Times och BBC har alla särskilda Iphone-applikationer – och häromveckan kom nyhetsbyrån AP med sin nyhetstjänst, i en uppdaterad version. Och fler lär förstås följa, i takt med att Iphone och dess konkurrenter tar marknadsandelar.

Men nyhetstjänsterna för en ojämn kamp mot annat, mer lockande innehåll. Om man tittar på vad som toppar listorna över de mest nedladdade Iphoneapplikationerna just nu, oavsett om det gäller gratis eller betalinnehåll, så hamnar alla former av nyhetstjänster långt ner på listan, slagna av framför allt spel och nyttighetstjänster av varierande karaktär

I topp på betallistan, till ett pris av sju kronor, ligger just nu en av de mer bisarra Iphone-applikationerna, som släpptes för bara tre veckor sedan: telefonflöjten Ocarina.

Genom att blåsa in i telefonens mikrofon uppstår, med den här tjänstens hjälp, toner. Bildskärmen blir en greppbräda med fyra knappar, så att man kan skapa 16 olika toner, dessutom i olika skalor.

Men det stannar inte där. Flöjtapplikationen innehåller också en nätverksdel, där man kan lyssna på andra flöjtspelare, från olika delar av världen, som en enda stor, global – och lätt falskspelande – musikfamilj.

I ett särskilt diskussionsforum utbyter användarna sedan noter och tips om hur man kan spela.

Självklart har Ocarinafebern gjort avtryck även på Youtube. Där finns redan hundratals filmer på Ocarinaspelande Iphone-användare, för den som känner att de inte kan leva utan att höra en telefonflöjtversion av Kumbaya, Amazing grace, Over the rainbow eller Stilla natt. Eller, för de mer avancerade: ledmotivet till tv-serien Lost. På forumet för Ocarina-spelare finns också tabulatur för ett 100-tal julsånger, för den som vill förgylla den kommande julhelgen musikaliskt.

Som illustration av nätverkseffekten och konvergensen mellan olika medier och användarskapat innehåll är det onekligen ett intressant exempel. Och en underhållande fluga, tills något ännu mer galet kommer och tar över. Men kanske visar det också att det inte är nyhetssändningar som kommer att stå först i kön för vad användarna vill ha sin mobiltelefon till i framtiden.

Fler bloggar