Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

TIDNINGSKRISEN Som första stora amerikanska dagstidning ger nu Christian Science Monitor upp sin dagsutgivning på papper. Från och med i vår blir det bara nätet och ett veckomagasin som gäller, i den amerikanska dagspresskrisens spår.

Låt er inte luras av namnet: Boston-utgivna Christian Science Monitor är ingen nischat religös tidning, utan en klassisk dagstidning, som funnits i 100 år och som vunnit sju Pulitzer-pris. Den har haft sitt fokus på internationell och amerikansk politik och nyheter, med en tydlig kvalitetsprofil och stark inriktning på grävande journalistik. Tidningen har 95 anställda journalister och nio redaktioner i USA och utomlands som fungerar som nyhetsbyråer.

Tidningen har dock haft stora problem med upplagan; värre än de flesta på den krisande dagstidningsmarknaden. Under storhetstiden på 70-talet, när den var verkligt inflytelserik, hade den 200 000 i upplaga: i den senaste statistiken från ABC ligger upplagan på 52 000 ex. Ekonomiskt befinner den sig i kris, såväl upplage- som annonsmässigt: det här budgetåret, som löper fram till 30 april 2009, räknar tidningen med en förlust på 19 miljoner dollar, eftresom intäkterna sjunkit till blygsamma 12,5 miljoner dollar.

Det är bakgrunden till den drastiska åtgärd som nu presenteras: att stoppa den dagliga utgivningen av papperstidningen. Det är den första stora USA-tidning som tar det beslutet; tidigare har bara några mindre landsortstidningar gjort samma sak. Det har också varit en del nedläggningar av mindre tidningar, som New York Sun, men det här är den hittills mest radikala krisåtgärden på marknaden.


Istället för dagstidningen ska CSM satsa på ett veckomagasin (en dummy ses nedan), som ska lanseras i april nästa år: ett tjockare magasin i skuret format, med mer fokus på bildjournalistik och reportage – och förstås med färre anställda journalister.

Men framför allt ska Christian Science Monitor satsa på webben. De har funnits på nätet sedan 1996 och har tillhört de mer innovativa dagstidningarna på nätet, med runt 1,5 miljon unika besökare i månaden.

Läs mer om den nya strategin hos CSM.

Christian Science Monitor är långt ifrån den enda tidningen som tar till radikala sparåtgärder. I söndags gjorde jag en sammanfattning av läget i USA; sedan dess har ytterligare nyheter kommit om nedskärningar. Tidningsgruppen Gannett ska minska personalstyrkan på redaktionerna med 10 procent med start i december, genom uppsägningar – och tidskriftsjättenTime Inc ska minska med 600 tjänster i en stor omorganisation.

Läs också:

26/10 Stålbad för dagspressen i finanskrisens spår

25/10 NYT:s recept för dagspressens överlevnad

20/10 Fler recept för dagspressens överlevnad

12/10 Recept för dagspressens överlevnad

Fler bloggar