Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

NYA BILAGOR På 90-talet var nöjesbilagorna ett av de starkaste säljargumenten för kvällstidningarna. Sedan fick de stryka på foten, till förmån för de renodlade kändisbilagorna en bit in på 2000-talet. Nu kommer de tillbaka – för att locka ungefär samma läsare som var med då det begav sig förra gången.

Någon som blir nostalgisk inför minnet av Aftonbladet Puls, en gul overall och innelistan? Eller Expressen Fredag, med Linda Skugge och Carina Nunstedt? Och i båda fallen; massor av recensioner, av skivor, filmer och krogar,

Nöjesbilagornas storhetstid var under 90-talet – och en hel del känns igen när Expressen nu utökar sitt helgpaket med sina Nöje XL-sidor, senast som en separat bilaga, och Aftonbladet startar helgbilagan Nöjesbladet (läs mer hos Resumé).

Varför? Några skäl är rätt uppenbara:


* Det krävs nya grepp för att stoppa upplageraset, som för Expressens del är 6,1 procent hittills i år och för Aftonbladets del 5,1 procent. I september tappade Aftonbladet hela 10,1 procent, vilket är den värsta månadsnedgången någonsin.

Expressen Nöje XL.

* Kändisbilagorna Klick och Fredag har förlorat i dragningskraft: Klick har tappat 119 000 läsare (enligt Orvesto) sedan toppnivån för två år sedan. Expressen Fredag har under samma period tappat 138 000 läsare och är nu nere på den lägsta läsarsiffran sedan bilagan lanserades för fyra år sedan.

* Båda tidningarna behöver stärka sin ställning bland läsarna i kategorin 30-50 år, vilket är den målgrupp som i dag är den mest intresserade av ett större recensionsblock (det är ju inte kidsen som Aftonbladets Jan Helin tänker nå med en sådan här satsning, utan snarare de något äldre Mojo-män, likt han själv, som fortfarande köper skivor, DVD och boxar med tv-nostalgi)

En sak som kan vara intressant att notera är att Aftonbladets lansering av Nöjesbladet kommer i exakt samma sorts skakiga konjunktur som när Sportbladet såg dagens ljus våren 2000. Då bidrog till den till att brygga över de dåliga tiderna och få Aftonbladet att växa. Förhoppningen är säkert att effekten ska bli en liknande, om än i mindre skala nu. Frågan är bara om kvällstidningarna har kvar samma trovärdighet när det gäller den här sortens nöjesbevakning, eller om den blivit för urvattnad av de många årens kändis- och dokusåpefixering.

Fler bloggar