Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

PREMIÄR Youtube lanseras på svenska – och de stora medieföretagen bjuds in att sitta på de finaste platserna. Så tänker Google göra videosajten till lägerelden som alla som vill se svenska tv-klipp ska samlas runt.

Redan i juni 2007 berättade Google att de skulle lansera lokala Youtube-sajter i Brasilien, Frankrike, Irland, Italien, Japan, Nederländerna, Spanien och Storbritannien, med presentation på lokala språk och med landsspecifika topplistor.

Nu är det alltså Sveriges tur. Sedan några minuter ligger en svensk version av sajten uppe. Google räknar med att den kommer att ha runt 3 miljoner unika besökare per vecka.

Ett antal medieföretag är inbjudna som mediepartners och får därmed sina klipp uppvisade på startsidan under utvalda videor. Det får även de annonsörer, bland annat ett antal skivbolag, som betalar några hundratusen i kvartalet för att få exponering. Från start är bland annat Expressen, Newsmill, TV4 och SVT (en del helt enkelt uppgraderade från sina användarkanaler på youtube.com) med som mediepartners.

Strategin är tydlig: Youtube har lärt sin läxa när det gäller att undvika konfrontation med mediebolagen, istället vill de ha dem som partners. Och mediebolagen har knappast råd att säga nej, med tanke på hur stark exponering de får. I synnerhet som Google erbjuder olika metoder för att blockera respektive intäktssäkra rättighetsskyddat material.

Det är också uppenbart att Google har innehållsambitioner för svenska Youtube: det lär vi säkert få se när det drar ihop sig till riksdagsval i Sverige om två år, enligt känt amerikanskt mönster.

Läs också:

12/10 Youtube testar nya affärsmodeller

2/10 Direktsänd tv på Youtube

Fler bloggar