Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

PREMIÄR I dag avtäcktes sajten som oblygt lanserar sig som utmanare till Aftonbladet på nätet. Med nyhetsbilder, stenhårt tabloidtänkande och högt tempo som vapen ska Nyheter 24 nå lönsamhet redan inom ett år, enligt planen.

Uppdaterad

Kaxigheten saknas sannerligen inte när Nyheter 24 lättar på förlåten. Chefredaktören Aaron Israelsson bloggar om att konkurrenterna, läs Aftonbladet och Expressen, är ”trötta och lata” (Uppdatering: han har fått kalla fötter och strukit just det citatet efter att jag uppmärksammat det) – och grundarna Patrik Sandberg (vd) och Douglas Roos (ordförande) skriver i sin välkomsttext att Nyheter 24 ska tillfredsställa internetläsarnas behov på ett sätt som ”kvällstidningarnas webbutgåvor inte klarar av”. Djärvt – eller dumdristigt? Döm själva.

Så, vad är det vi får? Ungefär det här:

* Snabba nyheter (”deadline var tredje minut” är devisen, vilket bland annat löses genom ett febrilt rewrite-arbete, med referat av och länkning till andra sajters nyheter).

* Bilder (Nyheter 24 har nästan bara bildpuffar, massor av webb-tv/bildspel och undviker text så långt det är möjligt i införsäljningen av nyheterna. De låter också bilderna rotera på förstasidan enligt samma mönster som The Sun gör, Över huvud taget påminner det visuella intrycket på förstasidan väldigt mycket om The Sun, minus silikonmodellerna, men inklusive den starka tyngdpunkten på sport, spel, kändisar (”Janet Jackson nerspydd”) och mer eller mindre bisarra tabloidnyheter, som den här:

Till denna mix kommer också en hel del bloggar. Från start bloggar bland annat Quetzala Blanco och Eric Rosén, men det utlovas en hel del kändisbloggar framöver.

Bakom satsningen finns 20 journalister, som enligt programförklaringen ska pumpa ut 200 artiklar per dygn (här är det inte less is more som är principen, utan bara full gas). Enligt ledningen ska detta räcka för att locka läsare och annonsörer i en skala som ska göra sajten lönsam på månadsbasis redan hösten 2009.

Fan tro’t. I nuvarande konjunktur ska det nog mycket till om annonsörerna i stor skala ska göra det här till en ny huvudplattform, i synnerhet en sajt som så tydligt går ”downmarket”, på tabloidskalan. Från starten verkar det mest vara spelbolagen som lockats; vilket kanske inte är konstigt med tanke på Douglas Roos bakgrund på Ladbrokes.

Vilket på något sätt känns logiskt. För det här är gambling och risktagande på hög nivå.

Fast de har i varje fall dagens roligaste rubrik, så här långt:

Pär Nuder kräver presskonferens