Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

TIDNINGSKÖP 560 miljoner. Så mycket får danska Söndagsavisen betalt för bolaget Gratistidningar i Sverige, Gisab, som ger ut Mitt i-tidningarna i och runt Stockholm. I ett läge då gratistidningsmarknaden vacklar på många håll får det sägas vara väldigt bra betalt.

Korrigerad

Det har, sedan i våras, talats om en prislapp på 600-700 miljoner kronor när danskarna skulle sälja Gisab: en av få delar av deras tidningsimperium som går med vinst just nu. Gisab redovisade i fjol en vinst på 40 miljoner, på en omsättning på 330 miljoner – och har fortsatt gå bra även under 2008.

Men sedan i våras har det som bekant hänt en del. Punkt SE och Nyhedsavisen har lagts ner – och konjunkturläget och kreditmarknaden blivit betydligt kärvare. Eftersom försäljningen av Gisab drog ut på tiden var det därför många som misstänkte att det inte skulle bli någon affär, då Söndagsavisen inte skulle kunna få ut ett pris som de var nöjda med.

Men nu har Stampen-gruppen och deras dotterbolag VLT öppnat börsen nästan hela vägen. De betalar 400 miljoner för två tredjedelar av aktierna i Gisab i ett första skede – och lovar att köpa resten för 160 miljoner, plus ett tillägg baserat på resultatet, i början av 2011. Ett köp delvis på avbetalning alltså, vilket är ett sätt för Stampen att inte alltför snabbt höja sin skuldsättningsgrad.

Den totala prislappan blir alltså 560 miljoner, plus växel. Det kan jämföras med den miljard som Metro Sverige värderades till i vårens affär då Schibsted köpte in sig i det bolaghet. För dessa pengar får Stampen/VLT 31 Mitt i-tidningar, plus tidningarna Örebroarn, Smé-Journalen, Strängnäs-Journalen och Södertäljeposten – och även direktreklamdistributören S-Post.

Stampen tillhörde förhandsfavoriterna till ett köp. Det som talade emot dem var framför allt två saker:

* att de redan gjort en rad storaffärer de senaste åren (först 1,8-miljardersköpet av Centertidningar 2005, sedan hela omstruktureringen av landsortspressen i fjol, följt av utköpet av VLT från börsen i år) och möjligen närmat sig gränsen för hur mycket de mäktar med att växa.

* att det inte finns så starka synergier för Stampen som det kunde ha funnits för Bonnier, som redan har DN, Expressen och City i Stockholms-regionen. Stampen/VLT kan slå ihop Mitt i Täby och Mitt i Danderyd med sin egen Täby Danderyd Tidning, men annars handlar det mest om att stärka sin gepgrafiska närvaro i Stockholmsregionen, inte om att kombinera affärer.

Varför köper då Stampen/VLT?Här är några förklaringar:

* Det är en välskött, lönsam tidningsgrupp, som agerar på en marknad som inte är lika sårbar som den renodlade storstadsmarknaden.

* Hyperlokala medier, som Mitt i-tidningar, tillhör den medietyp som nästan alla analytiker tror på i framtiden – och eftersom Mitt i nu börjat stärka sin närvaro även på nätet har de goda möjligheter att öka intäkterna.

* Geografiskt sett är det en naturlig förlängning av Stampen/VLT:s maktbälte i Mälardalen – och en kil in mot Stockholms-marknaden, vilket försvårar för Bonnier/Schibsted om de skulle visa några ambitioner att expandera utanför stadskärnan.

* Bolagen känner varandra sedan tidigare: de samarbetade för fem år sedan kring gratissatsningarna 7 Dagar i Göteborgs-regionen.

Med affären stärker Stampen sin position som Sveriges största och mest lönsamma tidningsföretag. Det är inte Bonnier som är störst längre, utan Tomas Brunegårds och familjen Hjörnes alltmer expansiva nätverk.

Läs också:

28/8 Nu tjänar Stampen mest i Tidningssverige

12/5 Det gick inte att ta betalt i Täby/Danderyd

16/4 Hyperlokalt nät trissar upp priset

Fler bloggar