Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

BUDGETEN Regeringens budgetproposition väger ungefär lika mycket som det nya praktverket om Ingmar Bergman – runt 6 kilo. Men nyheterna på det mediepolitiska området väger lätt som en fjäder.

Ingen lär väl ha haft särskilt stora förväntningar om nyheter på medieområdet i årets budget. Men även med det perspektivet är det påfallande tunt i det som meddelas från kulturdepartementet.

En sak som saknas är självklart det utlovade avskaffandet av reklamskatten. Beslutet om att ta bort skatten togs redan 2002 av riksdagen, men efter det har det bara blivit modifieringar av den, inget avskaffande. I somras lovade kulturministern och alliansens övriga mediepolitiska företrädare i endebattartikel att avskaffandet var på gång. De hade dock glömt bort att förankra detta hos finansminister Anders Borg och när han fick frågan, i Almedalen kort därpå, var han total avvisande. ”Det finns det inget utrymme för i höstbudgeten”, klargjorde han då.


Och så blev det. Borg skriver visserligen att det är ”viktigt att reklamskatten avskaffas”, men att regeringen prioriterar skattesäånkningen som ökar antalet varaktigt sysselsatta, som jobbskatteavdraget och sänkt företagsskatt, framför reklamskatten. Vilket möjligen är att jämföra äpplen och päron lite får långt.

I övrigt? Inte mycket. Budgeten sammanfattar de pågående utredningar som finns, om bland annat kommersiell radio och en översyn av radio- och tv-lagen, och om den kommande public service-propositionen. Därutöver finns bara några få punkter där regeringen ska ”återkomma”. Bland dem:

* digital distribution av radio (japp, DAB, igen)

* icke-kommersiell närradio och lokal-tv

* Granskningsnämndens verksamhet


Regeringen lovar också att inleda arbetet med en översyn av mediekoncentrationen: något den tvingats till efteromröstningsblamagen i riksdagen i våras. Men det anges fortfarande inte hur omfattande denna översyn ska bli.

Sedan sägs inte mer. Mediepolitiken förblir alltså området som icke är när det gäller en samtrimmad allianslinje.

Läs också:

29/6 Reklamskatten måste få en deadline

Fler bloggar