Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

SPONSRING Ingen har väl kunnat undgå att upptrappningen för nästa års Melodifestival inletts, åtminstone i kvällspressen. Och nu börjar även sponsringskontrakten trilla in. Men det kan bli sista gången som det finns några sponsorer i SVT i det här sammanhanget.

I går rapporterade Dagens Media att Delicato klivit in som sponsor för 2009 års Melodifestival. Företaget satsar 2-3 miljoner på att få synas i rutan och för att få använda Melodifestivalens namn på förpackningar och i all marknadsföring kring tävlingen. Andra klara sponsorer är Aftonbladet, Statoil, Telia och Extra. För så är det ju: schlagern är ett kommersiellt jättejippo, som SVT utnyttjar så mycket de kan, tillsammans med de lokala tävlingsorterna och samarbetspartners som Live Nation.

Men det finns de som har synpunkter på det: till exempel public service-utredaren Rose-Marie Frebran. Om en månad går remisstiden på hennes utredning ut och då får vi se vad de olika remissinstanserna säger om hennes förslag att strama åt sponsringsaktiviteten ordentligt – och nästa vår väntar sedan regeringens besked i frågan, när propositionen om public service ska läggas fram.

Frebran vill sätta en maxgräns på 20 sponsrade sportevenemang per år och helt avskaffa sponsringen kring Melodifestivalen-finalen och finalomgångarna i Eurovision Song Contest. Denna sponsring har tillåtits eftersom schlagerjippot är ett arrangemang inom EBU, European Broadcasters Union. Men Frebran tycker inte att SVT:s skäl att sponsra just detta är tillräckligt starka, ”mot bakgrund av den ökade kommersialiseringen i allmänhet och Melodifestivalen i synnerhet”. Detta riskerar att skada SVT:s oberoende varumärke, menar hon, Hon kritiserade också SVT:s sidoverksamheter, med försäljning av filmer, leksaker, kläder etc, och anser att detta ”av den omfattning och karaktär att den riskerar att skada SVT:s varumärke som representerar public service som ett fritt, oberoende och icke-kommersiellt alternativ”.

Så: 2009 kanske blir sista året med schlagersponsorer i rutan. Delicato och de andra får smida medan järnet är varmt.


Läs också:

30/6 SVT får bakläxa för sponsringen