Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

PROFILERING Sveriges Television vill skapa en tydligare profil för sina huvudkanaler. Men allmänt sett denna höstupptakt kan man bara konstatera att det är trångt i mittgången, när allt fler kanaler väljer samma sorts profil.

Den här veckan kör TV8 hårt med sin kampanj för kanalens nya dramasatsning, under devisen ”Smartare underhållning”. Serier som ”Damages”, ”The Closer” och ”Absolute Power” ska, tillsammans med lite landslagfotboll, hotta upp den smådammiga aktualitets- och diskussionsprofilen som tidigare varit åttans varumärke

Smart? Inte så säker. Men möjligen förståeligt, eftersom kanalen har tuffa vinstkrav på sig och ännu inte lyckats få någt rejält tittarlyft med den gamla profilen, trots allt bättre marknadspenetration.

Samtidigt kommer en första signal från Nonstop Television om vd de ska hitta på med sitt förvärv av gamla Aftonbladet-fiaskot TV7. Som väntat är det bara kanalnamnet man behåller. Sedanblir det ny logga och ny profil, åtminstone under en övergångsperiod fram till den riktiga lanseringen senare i höst.

Vad profilen består av? ”En långfilm och en variation av underhållningsprogram”, hämtade ur Nonstops lager av halvgamla, hyfsat bra dramarullar.

Och jag har mycket svårt att tänka mig att detta ska räcka för att entusiasmera tv-tittarna. TV7:s varumärke är så djupt kört i botten efter de senaste årets repristuggande av arkivskrap att det blir en lång resa mot en tydlig profilering.

I synnerhet när det blir alltfler kanaler som verkar satsa på ungefär samma sak.

Läs också:

4/8 Tuff marknad för nya TV7

Fler bloggar