Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

WEBB-TV Det är mycket snack om flytten av Bolibompa just nu. Men tittarnas flytt till webben är en betydligt viktigare fråga för SVT:s framtid.



80 000 svenskar följde Stefan Holms misslyckade jakt på en OS-medalj via live-streamad webb-tv på svt.se i går. Det är en dryg miljon färre än de 1 245 000 som såg sändningen via vanlig tv, men ändå en ordentlig putsning av rekordet för direktsändwebb-tv (det förra kom när Mustafa Muhamed drog 54 000 tittare i Osaka-VM).

Jag skrev i samband med smygstarten av OS att ”det här kommer att bli ett webb tv-OS”. Och det har det blivit. Tekniken har, för det mesta, fungerat utmärkt. Det har gått bra att se live-tv via mobilt bredband på pendeltåget., om man så önskat, och utbudet har ju varit enormt, med allt de mest besatta gren-fanatikerna kunnat önska sig, via bonuskanalen Peking+.


Siffrorna ser ut så här:


* en topp på 80 000 i går när Stefan Holm hoppade höjd och flera sändningar med 25-30000 livetittare

* som mest 273 000 unika tittare under ett dygn på webb-tv:n, vilket också det är rekord

Mobilsatsningen har inte varit i närheten av sådana siffror, som virapporterat tidigare, men för live-tv på webben är det helt klart ett genombrott på bred front.

Och det är onekligen konstigt att SVT inte gör större affär av det. Istället håller de på att slå knut på sig själva i försöken att presentera den nya kanalstrategin för svenska folket, som om någon fortfarande brydde sig om kanaler i sitt tittande. Det ska kanalprofileras, färgkodas och flyttas Bolibompa, till stor vånda och med stor oro för att den trogna barnpubliken ska gå förlorad. Men genom att lägga så stor möda vid det finns stor risk att man glömmer bort att det faktiskt är publikens beteende som borde styra; inte tablåläggarnas önsketänkande.


Ledningen har bestämt att det ska finnas tre huvudkanaler, som ska få nästan alla programresurser: SVT1, SVT2 och SVTB (ex-Barnkanalen). Denna strategi presenterades i samband med en intervju jag gjorde med vd Eva Hamilton förra hösten. I den ställde jag frågan varför SVT inte såg svt.se som en huvudkanal, jämställd med de tre övriga. ”Så har vi inte tänkt”, svarade Hamilton – och visade att det, trots allt tal om att göra SVT:s innehåll tillgängligt var och när tittaren själv vill se det, fortfarande är en bit kvar innan webb-tv räknas som ”riktig tv” i SVT-huset.

Det är synd- och lite märkligt. Att satsa ännu mer på webben, som en verklig huvudkanal – med Bolibompa Play och allt det andra utbudet – är ju betydligt viktigare för tittarna än hur tablåläggarna fördelar programmen mellan SVT1, 2 och B, och vilken färg det är på kanalloggorna.

Läs också:

18/8 Minimalt tittande på OS i mobilen

6/8 Det här blir ett webb tv-OS