Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

MILJARDAFFÄR Varför betalar MTG nära sex miljarder för Bulgariens näst största tv-bolag? Det undrar marknaden, som sänkt bolagets börskurs med drygt elva procent efter beskedet om storförvärvet i morse. Svaret kan formuleras kort: högre marginaler och snabbare tillväxt.

Central- och Östeuropa blir en allt viktigare del av MTG:s verksamhet, i synnerhet på tv-området. I fjol var omsättningen där 36 procent av omsättningen i Norden och tillväxttakten väsentligt högre. När MTG kom med sin delårsrapport för andra kvartalet i förra veckan visade Central- och Östeuropa starkare tillväxt än under årets första tre månader och bidrog med nästan en femtedel av bolagets vinst.

På sikt ska det bli betydligt mer än så. Enligt de nya strategiska mål som MTG presenterade förra sommaren ska verksamheten i Central- och Östeuropa generera ett högre resultat än resten av Viasat Broadcasting senast 2011 och ha en nettoomsättning på minst 5 miljarder kronor; mer än dubbelt mot vad den är i dag. Totalt sett ska bolaget ha en rörelsemarginal på 20 procent, oräknat intresseposten i ryska CTC Media.


Det kräver expansion via förvärv på marknaderna med störst tillväxtpotential, vilket förklarar dagens storköp i Bulgarien, av Nova Televizija – det största köpet i bolagets historia, med en prislapp som är dubbelt så stor som när Bonnier tidigare i åpr köpte Canal Plus. Med köpet kan MTG sägas ha kommit halvvägs på sin ambitiösa resa i regionen, med drygt tre år kvar. I fjol köpte MTG det mindre tv-bolaget Balkan Media Group (Diema), med fyra kanaler i Bulgarien.

Bulgarien är långt ifrån någon av de största tv-marknaderna i regionen, men växer desto snabbare. Marknaden för tv-reklam i Bulgarien ökade i fjol med drygt 30 procent och beräknas fortsätta öka med 20-30 procent de närmaste åren, att jämföra med Norden, där reklammarknaden väntas nå konjunkturkrönet redan i år, för att falla tillbaka något under 2009.


Expansionstakten i Bulgarien lockar till sig allt fler aktörer: tidigare i veckan köpte Central European Media Enterprises, CME, in sig i två mindre bulgariska tv-bolag, för en dryg miljard.

Nova Televizija är betydligt större – och lönsammare. Bolaget, som ingår i Kyriakou-ägda Antenna Group, var en av de första privata tv-stationerna i Bulgarien. De omsatte i fjol 400 mkr och gjorde ett resultat på 183 mkr. Bolaget är näst störst på den kommersiella tv-marknaden i Bulgarien, och hade en vinstmarginal på drygt 45 procent. Profilen påminner en del om Viasats, med en stor andel sport och underhållning, inklusive de bulgariska versionerna av Big Brother och Vem vill bli miljonär.


Den kraftigt negativa börsreaktionen på förvärvet kan möjligen tolkas som att marknaden hellre hade sett att MTG skulle använda sin nettokassa till att öka sitt 36-procentiga ägande i ryska CTC, vilket rysk press spekulerat om den senaste veckan. När MTG sålde det ryska tv-nätverket DTV till CTC i våras gjorde bolaget en nettovinst på 1,9 miljarder och Hans-Holger Albrecht har tidigare signalerat att han gärna skulle ta över en ännu större andel i CTC.

Det hade möjligen förbättrat resultat mer på kort sikt för MTG, eftersom CTC-innehavet redan bidrar till bolagets årsvinst med 461 miljoner , vilket är mer än vad det bulgariska bolaget omsatte i fjol. Men på sikt är det sannolikt betydligt mer strategiskt viktigt för MTG att ha en stark position på fler marknader i Central- och östeuropa – och att kunna skapa starkare synergier i de bolagen, både produktions- och innehållsmässigt.

Det motiverar möjligen den höga prislappen. Även om analytikerna tycks svåra att övertyga.

Fler bloggar