Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

TIDNINGSUTVECKLING Innovation i högre tempo är tidningsföretagens enda sätt att vända krisen. Och hårt prövade tidningschefer är snabba att låta sig inspireras av det andra gör bra.

Den amerikanska tidningsbranschens problem fortsätter att tillta. Den senaste tiden har flera av de största amerikanska tidningskoncernerna blivit massakrerade på börsen och nått all time low i värde (läs mer på WAN:s blogg). Det har bland annat fått Tribunegruppens ägare Sam Zell att tala högt om nya kraftiga nedskärningar, trots att han bara för ett halvår sedan öppet motsatte sig det.

Men, det finns något gott i krisen. Exempelvis att alltfler tidningsföretag blir allt mer benägna att experimentera med nya satsningar och arbeta mer aktivt med tidningsutvecklingen över huvud taget, på alla plattformar.

Hos New York Times på webben har läsarna i dagarna kunnat ställa frågor till tidningens webbutvecklingschef Marc Frons. Han berättar den en hel del intressant om tidningens innovationsarbete, bland annat att NYT i höst kommer att lansera det de kallar Extra på samtliga avdelningar på nätet. Det innebär att artiklar på sajten kompletteras med länkar till vad både bloggar och andra mediesajter rapporterar i samma ämne. Otänkbart bara för något år sedan – och fortfarande så för många mediesajter – men självklart ett smart drag för den som vill ge sina läsare den bästa totalbilden och översikten på ett ställe. Att låtsas att internet börjar och slutar hos en själv har aldrig varit en smart idé.

(Läs också i New York Times om några som tror att det är mobilen som är den stora framtidslösningen för tidningsföretagen; en tes jag inte är lika övertygad om…)

Några andra som är skickliga på tidningsutveckling återfinns på Editor’s Weblogs årliga lista över 10 tidningsföretag som ”do things right”.

Här återfinns, till exempel:

* lokaltidningen i Milwaukee som håller sig med en tio journalister stark grävgrupp

* USA Today för deras satsning på en community för amerikanska kryssningsturister (!). Extremt ambitiöst, dessutom.

* Las Vegas Review Journal, som lanserat en rad jobbsökarsajter för specifika branscher och kraftigt ökat platsannonsintäkterna

* The Times i Illinois som satsat på ett riktigt bra lojalitetsprogram för prenumeranter

* Independent i Santa Barbara, som lyckats med konststycket att lansera en ny tidning i rådande branschkris

Krisen i tidnings-USA är extremt allvarlig – och alla lär inte överleva. Men nöden är som bekant uppfinningarnas moder – och det finns alla skäl att se och lära av de bästa exemplen.

Läs också:

27/7 Medierna måste bli bättre på att lyssna

Fler bloggar