Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

WEBBNYTT Efter någon dags surfande på en rad nya mediesajter är det framför allt en fråga man ställer sig: måste alla nya webbsatsningar döpas till något på bebisspråk?

Eller vad sägs om dessa

Gloo är den pinfärska webbtv- satsningen från SvD/Aftonbladets ägare Schibsted. Här kan man beställa och se tv-serier till rimligt lågt styckpris; ännu inte så många, men det lär fyllas på stadigt. Om det blir ett konkurrenskraftigt alternativ till gratistjänsterna Joost/Hulu och Bonniers betalsajt Anytime återstår att se. Just nu funderar jag mest på vem som tyckte att ”Gloo nu” är ett bra namn på en tv-sajt. Och de där ögonen i loggan påminner väldigt mycket om urpsrungsloggan till Bonniers portal Koll. Byrå-recycling?


Kanskehar den döpts av någon som tänkt i samma banor som Google med nya satsningen Knol? Knol, som i ”knowledge”, eftersom detta är en hoppfull Wikipedia-dödare, än så länge dock endast med marginell wiki-känsla. Den som döpte sajten glömde dock att surfa in på adressen knol.com och kolla om den var ledig. Det var den inte: den ägs av en holländsk dammsugetillverkare…

Den som döpt nya mikrobloggsajten Blippr har uppenbarligen sneglat på succén för fotosajten Flickr. Men i det här fallet är jag beredd att förlåta, för Blippr är en briljant idé. Den påminner om Twitter och Jaiku, men är helt ägnad åt recensionsverksamhet. Vad tyckte du om nya Batman-filmen eller nya Primal Scream? Skriv max 160 tecken till Blippr och fyll på läsarrecensionsarkivet. Kan bli riktigt stort.

Fler bloggar