Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

BARNREKLAM Det är förbjudet även för de kommersiella tv-bolagen att sända sponsrade program riktade till barn under tolv år. Det förbudet tycks TV4 strunta i och presenterar istället en stor barnprogramsatsning i samarbete med Ving.

Uppdaterad

Under ett par veckor i augusti ska TV4 spela in barnprogrammet Lattjo Lajban med Mimmi & Mojje i semestermiljö, närmare bestämt på Mallorca. Inga problem så långt, om det inte vore för att inspelningsplatsen är på Vings Sunwing Resort i Alcudia, i ett nära produktionssamarbete mellan tv-bolaget (via dess produktionsbolag Nordisk Film) och resejätten.

Så här uttrycker resebolaget det i ett pressmeddelande:

”Poolen och barnklubben är några ställen på hotellområdet som används som inspelningsplats/…/Mojje och hans band uppträder även på scenen tillsammans med Sunwing Resorts egna showartister/…/Tanken är att karaktärerna ska delta i olika aktiviteter som vi erbjuder på hotellet, allt från underhållningen på scenen till lekarna i poolen, som då vävs in i historien på ett naturligt sätt”.

Mycket tydligare
kan det inte beskrivas att detta är ett barnprogram i kommersiell miljö. För säkerhets skull klargör Vings informationschef också vilka som är målgruppen: ”Vi på Ving hoppas att framförallt våra yngsta gäster kommer att uppskatta att få möjlighet att träffa Mimmi och Mojje i verkligheten”, säger hon.

Möjligtvis är hon omedveten om att det, enligt TV4:s sändningstillstånd (som kan läsas hos Radio- och TV-verket) är förbjudet att sända sponsrade program som huvudsakligen vänder sig till barn under 12 år.

Men TV4 vet det naturligtvis. Men tycks välja att strunta i det. TV4 har tidigare haft ett liknande samarbete med Ving när det gäller Idol-deltagarna, som bott hos Ving och gästshowat., dock utan att det syns i rutan. Men i det här fallet tycks det handla om såväl underhållning som tv-produktion, dessutom tydligt till en publik under 12 år.

Det som avgör om det är ett brott mot sändningstillståndet är naturligtvis vad som syns i rutan, inte vad som sker hos Sunwing. Men jag har svårt att tänka mig att TV4 kommer att lyckas dölja all Ving-koppling i programmet. Lika svårt är det att tänka sig att det inte handlar om just sponsring, antingen direkt eller indirekt, genom att Ving och TV4/Nordisk Film delar på produktionskostnaderna. Om man ”väver in” resebolagets aktivititeter i barnprogrammet ”på ett naturligt sätt” är det knappast något som TV4 bjussar på av ren välvilja, utan självklart ett ekonomiskt samarbete, som Ving också använder sig av i sin egen marknadsföring, på hemsidan.

Den som får avgöra om detta också är olagligt är Granskningsnämnden för radio och TV, om någon anmäler det hela.Sedan tidigare vet vi dock att det är väldigt svårt för utomstående granskare att kunna avgöra exakt hur samarbetet sett ut, eftersom de inte kan begära in de uppgifter som behövs för att avgöra vad som är marknadsmässiga villkor.

Men vad TV4:s entusiasm kring det nya samarbetet med Ving tydligt visar är att hycklandet kring reklam och barn-tv blir alltmer utbrett, även bland de kanaler som enligt svenska regler måste vara reklamfria (TV3 och andra som sänder från Storbritannien har ju rätt att sända reklam, om än med vissa begränsningar).

Jag skrev i våras om hur SVT och Lindex hade en gemensam reklamkampanj om kläder från Bolibompa. Det ledde till frågor i riksdagen och till att vd Eva Hamilton beordrade att kampanjutskicket skulle dras in, eftersom det blv för pinsamt för det bolag som driver kampanjer om fri television.

Möjligen bidrog det också till att public service-utredaren Rose-Marie Frebran slog ner mot SVT:s ökade kommersialisering, i sin utredning i juni. Hon kritiserade då just sidoverksamheter som klädförsäljning och hävdade att ”SVT:s försäljning är av den
omfattning och karaktär att den riskerar att skada SVT:s varumärke som
representerar public service som ett fritt, oberoende och
icke-kommersiellt alternativ”.

TV4 är inte icke-kommersiellt. Men de måste ändå följa gällande regler. Och då är tillståndstexten extremt tydlig: sponsring av program till barn under 12 år inte tillåtet.

Uppdatering:

TV4 säger i en kommentar till mig att det inte kommer att framgå i programmet att det spelas in på Sunwing och hävdar att TV4/Nordisk Film betalat för sig. I en artikel på Dagens Media medger Vings marknadschef Claes Pellvik att Ving ”hjälpt till med resa och uppehälle”, men det förnekas alltså av TV4. Till Resumé säger Pellvik lite senare att TV4 ”betalar resan själv” men när jag pratar med honom på eftermiddagen medger han efter en stunds diskussion att Nordisk Film fått ”grupprabatt”, utan att vilja gå in på exakt hur lite de betalat för teamets veckor i Alcudia. Men han bekräftar alltså att det finns en ekonomisk överenskommelse mellan Ving och Nordisk Film när det gäller resa och uppehälle. Snurrigt? Ja. Är TV4 trovärdigt när de förnekar all form av sponsringskoppling? Avgör själv när programmet sänts.

Fler bloggar