Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

TITTARSTATISTIK Om man ska lista kanalvinnarna första halvåret 2008 är det ganska lätt: TV6, SVT24 och Kanal 9. Men det blir allt hårdare i tittarkampen mellan de största nischkanalerna.

De största kanalerna minskar alla sin tittartidsandel om man ser till tv-tittandet det första halvåret 2008. Nischkanalerna fortsätter att öka sin sammanlagda andel och det är nu hela15 kanaler som är så pass stora att de har minst en procent av svenskarnas totala tv-tittande.

Om man ser till striden mellan SVT och TV4-Gruppen så håller SVT fortfarande undan, trots att 1) TV4 Gruppen gick förbi, för första gången i juni under fotbolls-EM och 2) Huvudkanalen TV4 är den klart största enskilda kanalen de första sex månaderna i år (med 20,3 procents tittartidsandel mot SVT1:s 18,9).

Totalt sett hade SVT en tittartidsandel första halvåret på 34,6 procent, mot 27,2 procent för TV4. SVT är normalt sett alltid starkare under första halvåret, med Melodifestivalen som dragplåster, men eftersom det är ett sommar-OS i augusti kan man räkna med att SVT håller uppe siffrorna hyfsat väl även under andra halvåret – och åtminstone bromsar upp de senaste årets tittarras. En stor delförklaring till det är dock att nischkanalerna SVT24 (nu en ren repriskanal) och Barnkanalen numera drar en hyfsat stor publik. Tillsammans hade SVT:s nischkanaler en tittartidsandel försa halvåret på 3,6 procent, att jämföra med 12,1 procent för SVT2.

De största publikvinnarna jämfört med i fjol är Viasats TV6, Pro Sieben/Sat1:s Kanal 9 och SVT:s 2. De tar alla nu plats på Topp 10-listan över de största kanalerna.

TV8 ökar också, men i makligare takt och ligger som 15:e största kanal, med en tittartidsandel på 1 procent. Det kanske är förklaringen varför Viasat i höst ska lägga Sveriges VM-kvalmatcher i fotboll i åttan: ett lätt sätt att tillfälligt lyfta tittarsiffrorna, men samtidigt svårbegripligt, eftersom det strider helt mot kanalens profil – och ytterligare förstärker splittringen i Viasats sportutbud, där stora arrangemang sprids ut över alla möjliga kanaler,

Förlorare? De stora, samt Discovery, Disney, Eurosport och TV4 Fakta.

Så här ser hela listan över de 20 största kanalerna jan-jun 2008 ut:

1. TV4 20,3 %

2. SVT1 18,9 %

3. SVT2 12,1 %

4. TV3 8,2 %

5. Kanal 5 7,8 %

6. TV6 4,3 %

7. TV4 Plus 3,5 %

8. SVT24 1,9 %

9. Discovery 1,5 %

10. Kanal 9 1,4 %

11. SVT Barnkanalen 1,2 %

12. MTV 1,2 %

13. Disney 1,1 %

14. Eurosport 1 %

15. TV8 1 %

16. TV4 Film 0,9 %

17. TV4 Sport 0,8 %

18. Nickelodeon 0,8 %

19. Animal Planet 0,7 %

20, Tv4 Fakta 0,6 %

Källa:MMS

Läs också:

1/7 EM gjorde TV4 till största tv-företaget

Fler bloggar