Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

LÄSARSTATISTIK Kombinationen överetablering och inbromsande konjunktur syns tydligt i årets första Orvestomätning, över antalet tidnings- och tidskriftsläsare. Läsarna räcker inte längre till, vilket ger stora ras på bred front.

Mer än 50 av tidskrifterna i Orvesto Konsument-mätningen har på ett år förlorat mer än tio procent av sina läsare. Och för några är det ännu värre: här är en del av titlarna som förlorat mest jämfört med motsvarande mätning i fjol:

* Vecko-Revyn -12,6 %
* Vi -13,4 %
* Gourmet -14,2 %
* Expressen Leva & Bo -15,5 %
* Allt om MC -15,6 %
* Dagens Arbete -16,2 %
* Bilsport -17 %
* Expressens TV-bilaga -17,1 %
* Hem Ljuva Hem Trädgård -17,1 %
* Motorbörsen -18 %
* Mobil -19 %
* Expressen Fredag -21,6 %
* Antikvärlden -24 %
* Båtbörsen -24 %
* MC-börsen -24,5 %

En av de nischer
som tappat mest är den silikonstinna grabbtidningen. Moore tappar 17,2 procent och Slitz 14,2 procent. Båda noterar de lägst uppmätta räckviddstalen sedan de började mätas. Slitz har tappat nära 40 procent av sina läsare på fyra år och är nu nere på 146 000 läsare.Även Café, i ett annat, men närliggande segment, tappar kraftigt: minus 17,2 procent till nya bottennoteringen 147 000 läsare.

Vinnarna i mätningen är betydligt färre, men de finns. Framför allt dessa:

* Aftonbladet Härligt Hemma +13,4 %
* M3 +15,4 %
* Lantliv +15,9 %
* Chef +17,4 %
* Allt om Vetenskap +18,6 %
* Ny Teknik +27 %
* Laura +30 %
* Fokus + 60% (till nytt läsarrekord: 45 000)

Allra starkast går historietidningarna: Världens historia ökar med 34,8 procent och Populär Historia, som behåller tätplatsen, med 13,6 %.

För dagstidningarna är det mest neråt, med några få undantag, som DN, GP och SvD. Mest minskar Expressen (-6,6 %), City (-8,3 %) och Aftonbladet (-8,5 %).

Fler bloggar