Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

WEBB-TV Sveriges Television och aftonbladet.se kämpar nu en hård kamp om vem som kan kalla sig störst på webb-tv. I fjol var Aftonbladet störst, sedan gick SVT om i början av året, men i april gick Aftonbladet om på nytt. Och nivåerna är allt högre.

Att få fram statistik över webb tv-tittandet på företagsnivå är inte helt lätt. Men efter trägna förfrågningar har jag ändå lyckats få fram de siffror som finns. Sedan bör man ta dem med en nypa salt, eftersom mätningen inte nödvändigtvis täcker in precis allt.

Men så här ser det ut om man visar hur många miljoner webb tv-starter svt.se och aftonbladet.se haft i år:

SVT hamnar på ett snitt på 18,9 miljoner visningar per månad, Aftonbladet på 18,5.
Tillväxten är snabb: i fjol hade SVT i snitt 14,2 miljoner, året dessförrinnan 8,5.

Hur de andra stora webb tv-aktörerna ligger till vet vi inte. Enligt inofficiella uppgifter har TV4 runt 10 miljoner visningar per månad. Vad Youtube har kan vi bara gissa, men rimligen ligger det i nivå med SVT och Aftonbladet; kanske till och med högre.

Enligt den senaste webb tv-enkäten från mätföretaget MMS har tittartiden för webb-TV ökat med 115 %. på ett år. Den genomsnittlige svensken 16-65 år tittar på webb-TV
15 minuter om dagen. Två av tre ser på korta webbklipp minst en gång per vecka, och en av sju tittar på längre tv-program på nätet minst en gång per vecka.