Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

SPELREKLAM I årets mest storslagna reklamfilm härmar svenska fotbollslandslaget krigsscenerna ur ”Gladiator”. Och hela folket undrar nu unisont: vad tycker Maggan om det?

Maggan är förstås Margareta Winberg, nyvald ordförande i Svenska Spel, som symbol för statens nygamla ansvarstagande i spelpolitiken. Hon gjorde ett famöst utspel i en intervju i SvD Näringsliv i april där hon slog fast att ”de sociala frågorna varit dåligt kommunicerade hittills” och att ”det kan bli aktuellt att Svenska Spel sänder avskräckande tv-reklam som varnar för spelmissbruk istället för tvärtom, som nu”.

För så är det ju:
trots att Svenska Spel slänger in en ”Spela lagom”-logga då och då är det knappast återhållsamhet man tänker på när man tar del av deras marknadsföring. Snarare: skynda, skynda till spelbutiken, nätet eller närmaste Jack Vegas-automat.

Den kampanj som just nu rullas ut är årets mest kraftfulla och handlar förstås om fotbolls-EM. Eller ”Slaget om Europa”, som det heter i den statliga speljättens version. I en scen som parafraserar inledningen av Russell Crowe-rullen Gladiator står den svenska armén uppställd i en skogsdunge. ”Maximus”, Lars Lagerbäck, gjuter mod i mannarna, medan kejsaren, Lars-Åke Lagrell, följer händelserna från sin upphöjda position på hästryggen. och sedan inleds slaget, med fotbollar som katapultkulor över trädtopparna.

Det är en mäktig reklamfilm; rolig och rasande skickligt gjort, med landslagsstjärnorna sminkande som vi aldrig förr skådat dem.

Men är det socialt ansvarstagande nog för Winberg? En testosteronstinn krigsscen som eldar upp folket, utan tillstymmelse till varning för spelmissbruk?

Avgör själva.
Personligen tycker jag det är avskräckande nog att se Lagrell till häst, Anders Svensson i läderremmar och höra Lagerbäck tala officersengelska. Men man vill ju veta vad Maggan tycker.

Läs också:
20/4 Svenska Spels reklam är inte så lagom

Fler bloggar