Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

WEBB-TV Jag har skrivit det några gånger vid det här laget: SVT.s bästa gren just nu är webb-tv. I valet mellan det och all världens kunskaps- och andra nischkanaler vinner nätet enkelt. Och antalet visningar ökar snabbt.

Sveriges Television har haft en imponerande tillväxt på sin webb-tv de senaste tre åren.

2005 hade de 49 miljoner webb-tv-starter.

2006 var siffran 98 miljoner

2007 räknade de hem 150 miljoner.

Hittills i år (jan-apr) har de enligt färska publiksiffror från bolagets statistikavdelning haft 78 miljoner visningar, vilket – om det ligger kvar på samma nivå resten av året – skulle landa i en helårssiffra på drygt 230 miljoner.

Under våren har antalet webb tv-visningar på SVT Play faktiskt varit högre än vad BBC har på sin Iplayer (trots att Iplayer är betydligt snyggare och lättare att hitta i).

SVT berättar nu också vad det är folk tittar på på nätet. I april toppades listan av film/drama (27 %), följt av barnprogram (22 %) och underhållning (20 %). Nyheter står, trots lanseringen av nya klick-n-play-tjänsten PlayRapport, bara för elva procent av tittandet.

Möjligen skulle man kunna säga att tittarnixen på nätet är lite mindre public service än ång tv-tittandet, med en tydligare tyngdpunkt åt fiktion och underhållning. Men det beror mest på att det är vad SVT säljer in hårdast. Med mer utrymme för fakta- och samhällssatsningarna skulle sannolikt de också dra mer publik.

Läs också:

30/4 Rapport leder i nyhetsfajten på nätet

15/4 Nu börjar kriget om webb tv-nyheterna
10/1 Året då nät-tv blev större än dvd-spelaren