Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

REKLAM Politik är att stjäla. Åtminstone när det kommer till reklamen. Och det är inte särskilt smickrande för de byråer och kreatörer som står bakom kampanjerna.

Ni såg den möjligen i går: den socialdemokratiska annonsen som travesterade moderaternas pågående stora annonskampanj där de utgår från begreppet ”Nya moderaterna” .

Så här ser originalet ut:

Och så här såg kopian ut:

En rapp replik? Möjligen. Men samtidigt alldeles för typiskt för partiernas externa kommunikation, som handlar allt mindre om långsiktighet och strategisk kommunikationsvilja och desto mer om billiga poänger och att förstöra för fienden.När

Det är ju inte första gången som det stjäls. I förra valrörelsen fanns det otaliga exempel. Det började med att moderaterna/Storåkers gjorde en karbonkopia av socialdemokraterna/Acne Ceatives bild där många trängdes i en bil under rubriken ”Alla ska med”. Sedan snodde MUF Telenors kampanj ”Allt rött blir blått” – och slutligen snodde Alliansen partiloggorna från s, v och mp för att göra en kampanj om vad de olika blocken var överens om.

När partierna och deras
reklambyråer sänker sig till den nivån säger det en del om allvaret i budskapen. Den första som vågar säga nej till rippade budskap och lovar att stå för sin egen kommunikation får min röst. Åtminstone i reklamsammanhang.

Läs också:

17/9 -06 Storåkers kampanj blev valets tyngsta
5/9 -06 Kopiering är valets annonsmelodi