Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

MEDIEAFFÄR Familjen Hjörnes Stampen-koncern köper Sveriges största sportsajt, Svenska fans. Det kommer knappast överraskande: Stampen har steg för steg köpt in sig i den sociala medievärlden och sitter nu med en högintressant knippe sajter.

Korrigerad

Familjeliv, Bröllopstorget, Djungeltrumman, Odla, Myblock – och så nu juvelen i kronan, sportsajten Svenska Fans. Så ser Stampens sociala medieimperium ut i och med dagens förvärv.

Det är en ganska imponerande samling mötesplatser, med ett totalt besökartal på mer än 600 000. Därmed står Stampens inköpta communities snart för dubbelt så mycket trafik som modersajten gp.se.

Strategin är tydlig: genom förvärv av breda användarskapade sajter vill Stampen bygga ett nytt trafik- och intäktsben på nätet. Det kan dels kompensera det faktum att många av de Stampen-kontrollerande tidningarna varit ganska svaga på nätet – i fjol stod webben bara för 2 procent av koncernens intäkter, vilket är väldigt lågt – dels bidra till att föra in mer användarkultur på tidningssajterna.

I princip är det samma strategi som Schibsted under en lång tid ägnat sig åt, men Stampen kom in på marknaden senare och har därför haft det svårare att hitta sajter som är till salu till ett rimligt pris. Men de innehav som de har nu känns väl sammansatta: ungdom, sport, familj, fest, trädgård och hyperlokalt. Koncernen är på väg att skapa en communityjätte, med stora möjligheter att driva trafik mellan de olika sajterna.

Svenska Fans är i sig ett litet fenomen: stark gräsrotskänsla, högt nyhetstempo, myllrande interaktiv och visuellt stark (via Fan TV). Den har under sina åtta år tagit en position mittemellan de traditionella nyhetssajterna och communityvärlden och är nu, med runt 250 000 unika besökare per vecka, en av de 30 största sajter som rankas på webblistan Kia Index.

Vad Stampen fick betala? En rimlig gissning är 60-80 miljoner kronor för helägande av sajten. Är det rätt köpare? Ja, på många sätt. Dels har Stampen med sina många communities visat att man tar genren på allvar, dels signalerar man att sajten ska få behålla sin självständighet och profil. Det handlar inte om att sluka en populär sajt: däremot ser Stampen-ledningen säkert stora möjligheter att knyta ihop Svenska Fans med de många lokaltidningar, totalt ett 40-tal, som i dag ingår i koncernens samarbetsbolag Mkt media. På så sätt skyndar de på lokaltidningarnas steg in i den interaktiva världen och fördelar kostnaderna på fler bolag.

Stampen har lanserat hårda sparprogram på flera av sina tidningar, bland annat Hallandsposten/Hallands Nyheter och Promedia-tidningarna (VLT m fl). Med affärer som dagens visar de vad de vill använda de pengarna till.