Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

WEBB-TV Journalister och medieföretag är ibland alltför fixerade vid att bli först. Men det är viktigare att det blir bra. Se där, en läxa för TV4 att bära med sig.

För två veckor sedan kuppade TV4 sig in som första svenska tv-företag med en egen webbnyhetskanal enligt klick-n-play-modell: med studiovärdar, direktstartade nyheter och en nyhetsmeny att välja från. Jag skrev om det här och berättade om hur förebilden var Danmark radios DR Update, som haft den här tjänsten i snart ett år.

Med sin premiär hann TV4 nätt och jämt före SVT, vars Claes Elfsberg-ledda webbsatsning PlayRapport då fortfarande hade någon vecka kvar till lansering.

Det var bara ett problem. TV4:s webbkanal fungerar inte.

Den strular i varje fall väldigt ofta, så till den grad att man som användare ganska snabbt blir beredd att ge upp. Först måste man trycka på flera olika startknappar innan det rullar igång, sedan saknas bilden eller ljudet eller – oftast – både och. Eller så blir det ett helt annat inslag än det man tänkt titta på.

Då zappar man snabbt vidare till PlayRapport. Den funkar, åtminstone varje gång jag besökt på den. Den är också väldigt funktionell, med direktstart och tydlig meny. För mig har den redan blivit en vardagsvana för tv-tittande – med en uppdatering av innehållet som känns helt acceptabel.

De kom tvåa, men leder just nu klart på poäng.

Läs också:
15/4 Nu börjar kriget om webb tv-nyheterna
10/1 Året då nät-tv blev större än dvd-spelaren

Fler bloggar