Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

CENSUR I går sade Nobel media upp avtalet som gav TV4 rätt att sköta den internationella distributionen av sändningarna från Nobelpriset. Men Jan Scherman kämpar emot för att behålla uppdraget.

Sedan i fjol är det som bekant TV4 som har rätt att sända från Nobeldagen och även sköta den internationella vidareförsäljningen. Men Nobel Media anser att Tv4 misskött sitt uppdrag, i samband med försäljningen till China Central Television och Shanghai Media Group.

Bakgrunden är ett tal som Nobelstiftelsens ordförande Marcus Storch höll på Nobeldagen, där han refererade till en utställning på Nobels Fredsenter om rätten till yttrandefrihet. Detta avsnitt klipptes bort i de kinesiska tv-.sändningarna, vilket Nobelstiftelsen beskriver som oacceptabelt.

Men TV4 försvarar sig, i ett pressmeddelande på tv4.se. Vd Jan Scherman hänvisar till restriktioner som fanns med i avtalet med de kinesiska tv-bolagen och hävdar att det är de kinesiska bolagen, inte TV4, som begått avtalsbrott.

Formellt förefaller det korrekt. Däremot är ingreppet i sändningarna naturligtvis inte överraskande: så agerar ju de kinesiska myndigheterna mediepolitiskt. IOK har just nu samma konflikt med Kina angående sändningarna med OS-facklans vandring runt världen, där kinesisk tv sänder med eftersändning för att kunna klippa bort alla känsliga avsnitt.

Betyder då konflikten mellan Nobel media och TV4 att fyran kommer att förlora rätten att sända tv från Nobeldagen? Nej, det är inte säkert. Just nu handlar tvisten om den internationella distributionen: vilka effekterna blir för själva sändningarna är inte klarlagt.

Båda parter har ju mycket att vinna på att fortsätta samarbetet. För TV4 är sändningarna både högstatus och ekonomiskt intressanta – och för Nobel Media är det ett sätt att kunna försäkra sig om stora sponsringsintäkter.

Men SVT lär säkert utnyttja bråket till att göra en framstöt om att få tillbaka sändningarna. Så här sade vd Eva Hamilton när jag frågade hur hon såg på de förlorade Nobelsändningarna i höstas:

”Det svider, fortfarande. Det är SVT som byggt upp evenemanget och gjort det tv-mässigt och att det då säljs ut, med sponsring av Volvo och Ericsson, känns otacksamt.”

Men hennes chanser att få tillbaka Nobel är sannolikt små. Det här handlar om stora pengar. Även om det just nu är yttrandefriheten som står i fokus.

Läs också:

9/2 -07:Sponsorer tar över Nobelfesten

Fler bloggar