Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

WEBB-TV De har möjligen hamnat i medieskugga av Facebook det senaste året. Men det är på Rupert Murdochs Myspace som den kanske mest intressanta utvecklingen sker i community-världen just nu. Och målen är högt satta, inte minst på tv-området.

Nyheterna duggar tätt när det gäller Myspace just nu. Först kom beskedet om att den sociala mediesajten ska satsa på att utmana Itunes när det gäller musikförsäljning: de stora skivbolagen Sony BMG, Universal och Warner tecknade nyligen avtal med Fox Interactive, som äger Myspace, om att göra sitt utbud tillgängligt där.

Nästa besked kom under tv-mässan i Cannes för två veckor sedan, om att Myspace TV tecknat ett distributionsavtal med tv-distributören Shine Reveille – som praktiskt nog styrs av Rupert Murdochs dotter Elizabeth. Ambitionen är att Myspace inte bara ska vara en plattform för webbvideo, utan snarare bli en regelrätt tv-kanal, vars egna programsatsningar ska kunna nå ut via alla tänkbara distributionsalternativ och där allt fler av de traditionella tv- bolagen nu också finns representerade.

Och slutligen: häromdagen släpptes nyheten om att Myspace TV ska samarbeta med NBC news och MSNBC om en storsatsning på det amerikanska presidentvalet, kallad Decision 08, där publiken ska kunna delta i den politiska diskussionen med rörlig bild på olika sätt.


Det rör på sig, med andra ord. Myspace fortsätter också att ha en stark tillväxt publikmässigt. Det sker inte i samma takt som Facebook, som fördubblat antalet besökare i USA det senaste året, men Myspace är fortfarande mer än dubbelt så stort som Facebook och växer fortfarande med 8–10 procent i månaden.

Att interaktiv tv är en allt större del av Myspace är på sitt sätt ironiskt. Till en början var sajten inte alls inriktad på rörlig bild och när det började finnas möjlighet att lägga ut filmer, för två år sedan, var det You-tube besökarnas använde sig av. Utan det hade sannolikt inte Youtube fått den snabba tillväxt som den fick.

Men sedan förra sommaren är Myspace-satsningen på tv strategisk och väldigt offensiv. Då skapades Myspace TV och då byggdes ett stort kanalutbud upp, med användarnas material varvat med traditionella kanalers utbud.

I dag är Myspace TV en partner som alla tv-bolag behandlar med den största respekt – och när tv-chefen James Fabricant besökte Sverige i vintras var dörrarna öppna hos alla tv-bolag.

Jason Kirk, en av cheferna på Myspace TV, sade nyligen i en bloggintervju, att kanalens huvudfokus fortfarande ligger på det användarskapade videomaterialet, i sajtens ursprungsanda. Men i konkurrensen med Youtube är det uppenbart att de satsar lika hårt på att ta andelar från traditionell tv.


Om tv-bolagen i Sverige är nervösa? De borde vara det.