Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

NISCHKANALER 87 ansökningar hade kommit in till Radio- och TV-verket. 33 av dem fick nobben, däribland en hel rad kanaler från TV4. Men det viktigaste var att verket öppnade famnen för tv-världens vassaste satiriker.

Förra gången det delades ut licensplatser i större skala var det regeringen som tog beslutet. Numera får Radio- och tv-verket själva förtroendet att hantera sållningen.

Det blev inte så dramatiskt som en del befarat. Alla kanaler som finns i Boxerutbudet i dag tvingades visserligen söka sina kanalplatser på nytt, men ingen fick avslag – inte ens de kanaler som sålts in under falsk flagg eller ändrat profil eller ägare under den senaste tillståndsperioden, som TV6, TV7 och Kanal 9.

Några kanaler som fick nobben 2006 försökte igen och lyckades nu bättre: bland dem National Geographic Channel och Discovery Science. Totalt blir det åtta nya nationella kanaler i marknätsutbudet: två nya sportkanaler (TV4 Sport och Viasat Sport 1) får plats, liksom barnkanalen Jetix, filmkanalen Showtime och – prisa Gud! – Viacoms The Comedy Central[/caption]


Det innebär att marknätskunderna nu kan ta del av program som South Park, The Daily Show med Jon Stewart och The Colbert Report (med mannen som för två år sedan utsågs till årets medieperson i USA). Vilket gör att man kan se fram mot valspurten i USA med betydligt större glädje: det är ju hos Stewart och Colbert som den absolut vassaste satiren över politiken och medierna återfinns.

Det i övrigt mest intressanta med de nya kanalerna är att så mycket lokal-tv bereds kanalplats. Norrköpings Tidningar (som i dag slog till och köpte ägarmajoriteten i Östgöta-Corren) får plats i marknätet för sina kanaler 24 NT, 24 Västra Östergötland och 24 Norrbotten, Borås Tidning fick napp med sin BTTV och Kanal Lokal expanderar och får totalt sju lokala kanaler.

TV4-Gruppen hade sökt plats för 13 kanaler, men fick nej i sju fall: verket var måttligt intresserat av skåpmatskanaler som TV4 Komedi och Tv4 Guld. Viasat hade sökt för nio platser och fick in både Viasat Sport och TV1000, men fick nobben för fyra andra kanaler.


I och med dagens beslut är kanalutbudet spikat i sex år framåt. Men allt är inte glasklart. Till exempel inte när de nya kanalerna kommer att kunna beredas plats: för att kunna ta in nykomlingarna ska det öppnas ett sjätte sändarnät, men exakt när det öppnar återstår att se.

Dessutom: eftersom det nya sändningsnätet kommer att kräva komprimering i det nya formatet mpeg4, för att ge plats till fler kanaler och för att kunna möjliggöra hdtv-kvalitet. Det gör att det kommer att behövas nya digitalboxar för att ta del av hela kanalutbudet i marknätet. Så ett tag till kanske man får nöja sig med att se Colbert och Stewart på nätet…