Martin Jönsson
INTERAKTIVT I dag meddelar Bonnier och Proventus att de blir huvudfinansiärer bakom satsningen på en ”nyhetsdriven social mediekanal”. Initiativtagare är den dynamiska debattduon PM Nilsson och Leo Lagercrantz.
Att det var en debattsajt av något slag som Expressen-avhopparna PM Nilsson (tidigare chef för ledarredaktionen) och Leo Lagercrantz (tidigare debattredaktör) skulle ägna sig åt när de startade eget var en lågoddsare. Att Bonnier skulle vara inblandad på något sätt var detsamma, i synnerhet som det framgick att de båda numera huserar i ett kontor i Bonnierskrapan på Torsgatan.
Och nu blir det officiellt: i dag meddelas att det handlar om en gemensam satsning från Bonnier och Robert Weils Proventus (som senast samarbetade med Bonnier som tillfällig ägarinhoppare i TV4). PM och Leo blir delägare i bolaget, som någon gång det närmaste halvåret ska lansera en sajt, vars namn ännu inte är spikat.
PM Nilsson bekräftar dock att det rör sig om en sajt för aktualitetsdebatt: ”ett nyhetsdrivet social medium”, som ska ha formen av en social sajt à la Facebook, men som ska vara redaktionsdriven, för att ha rätt aktualitetskänsla – och med en ton som påminner en hel del om den rakare, personliga och högaktuella debattstil som präglade Expressens sidan 4 under Lagercrantz styre som debattansvarig. Finansieringen ska ske via annonsplattformar för företag som på olika sätt vill profilera sig och bjuda in till dialog i olika ämnen.
Det hela är fortfarande ganska luddigt, men låter onekligen väldigt intressant. Positionen som ledande debattforum på nätet är fortfarande fri – om man inte tycker att Sourze är en bra plattform – och med rätt satsning kan det här mycket väl bli stort (även om det är för tidigt att säga om det också håller för en internationell lansering, som Bonnier antyder).
I dag sker den viktigaste debatten på nätet inte på någon enskild sajt och de traditionella mediernas tal om interaktivitet och läsarmedverkan är till stora delar bara en läpparnas bekännelse. Maktplattformen DN Debatt är fortfarande – 2008! – inte öppet för kommentarer direkt och i övrigt är det framför allt via bloggar som debatten sker. Vill man följa aktualitetsdebatten är det till bloggportaler som Knuff och Bloggportalen man får gå, för att sedan leta sig vidare. Den största makten över debatten ligger därmed hos blogglänkningverktyget Twingly.
En redaktörsdriven, smart konstruerad sajt för aktualitetsdebatt låter därför som en bra idé, förutsatt att den bygger på total användarfrihet, så att debattinlägg kan delas och visas på egna bloggar, Facebooksidor och andra communities. Med en tung aktör i ryggen kan det också bli lättare att attrahera makthavare och opinionsbildare,. för att höja statusen på debatten.
Men att jag låter så positiv kan förstås bero på att jag själv en gång försökte åstadkomma just detta. Det var hösten år 2000, då jag drev och lanserade sajten Dagens Debatt (se bild från ett skärmdumpsakriv härintill) – även den gången från ett av de högre våningsplanen i Bonnierskrapan, som en del i Bonniers storsatsning på webben med bolaget Bonnier Net. Det var då man skulle lansera den redaktionella portalen Koll och driva ett antal profilsajter, som Kvinnor.net, Dagens Debatt, en svensk variant av kändisbörsen Hollywood Stock Exchange (som aldrig hann se dagens ljus) och det som i dag heter SF Anytime, med on demand-tjänster för film på nätet. Allt utom filmtjänsten skrotades när dotcombubblan sprack: Bonnier lade ner bolaget, sparkade nära 50 personer och ägnade sig sedan åt att slicka sina sår och förbanna internet, efter ännu en misslyckad satsning.
Dagens Debatt sveptes med i nedläggningsfloden efter att bara ha varit uppe i ett knappt halvår. Men jag hävdar fortfarande att den var en bra idé: den var tidig med att ta interaktiviteten på verkligt allvar och hade en tydlig redaktionell nyhetsprofil. Under de månader den fanns skrev nästan alla partiledare och hälften av regeringens ministrar inlägg här, varvat med inlägg från särintressen och ”vanliga” skribenter – och med en stundtals väldigt livlig kommentarsfunktion.
Utöver debatten fanns här inslag som en daglig nyhetsintervju, länkning till aktuella debatter på andra sajter, en debattskola och profiler på samtliga ledande politiker och riksdagsledamöter. Tidningen Internetworld utnämnde den till ”den perfekta debattsajten” och gav den betyget 10 av 10 möjliga – ironiskt nog samma vecka som Bonnierledningen tog beslutet att lägga ner den…
Men nu gör Bonnier ett nytt försök: utan att ha sett något av Nilsson/Lagercrantz skapelse verkar det tydligt att det rör sig om ganska likartade tankegångar. Men förhoppningsvis med en mer modern design…