Räkna inte med utredning om mediemakten

MEDIEPOLITIK En stunds ouppmärksamhet i plenisalen – och plötsligt hade en rikdagsmajoritet bestämt att det är dags att granska ägarkoncentrationen i svenska medier, igen. Men regeringen lär göra sitt bästa för att glida undan frågan.

Helene Petersson (s) från Stockaryd i Jön-köping är en av riksdagens mest engagerade politiker i mediefrågor. Under hela hösten har hon tagit upp frågan om mediekoncentrationen i Sverige: först i en fråga till kulturministern, sedan i en interpellation och till slut som en motion.

Motionen hävdade att det var ”hög tid att se över mediekoncentrationen och/…/ belysa helheten på marknaden”. Den behandlades i konstitutionsutskottet, men avstyrktes som väntat – och hade därmed kunnat läggas i högen av demokratisk pappersexercis, om det inte varit för den där detaljen att man måste debattera och rösta om det först.

Debatten i onsdags var minimal: det var bara Helene Petersson som yttrade sig. Men i omröstningen hände något. 138 ledamöter från s, v och mp röstade för Petersson, men bara 137 från allianspartierna röstade för utskottslinjen. Elva borgerliga ledamöter befann sig i plenisalen, men hade uppmärksamheten på annat håll och missade att rösta. Fyra ledamöter försökte i efterhand anmäla att de tänkt rösta för utskottets linje, men det hjälper inte: en häpen Helene Petersson kunde konstatera att hon fått som hon ville. För så är det ju: ”democracy is made by those who show up”, som det brukar heta i USA-valet. Och av dem som kommer ihåg att rösta, får man numera tillägga.(Läsprotokollet här)

Vad händer nu då? Inte nödvändigtvis så mycket. Oppositionen väntar sig en ny utredning om mediekoncentrationen – den senaste lämnade sitt betänkande 1999, vilket ledde till Marita Ulvskogs lagförslag om en ”Lex Bonnier”, för att begränsa medieägandet, framför allt från Torsgatan.

Det föll dock i riksdagen och nuvarande kulturministern, som föredrar att låta marknaden eller EU styra än att bedriva en aktiv egen mediepolitik, har inte det minsta intresse av att väcka frågan på nytt. Hon lär därför hänga sig fast vid det faktum att ordet ”utredning” inte nämns i motionen, utan att det bara talas om att ”se över” läget. Och det kan man ju göra över morgonfikat, om det är där man vill lägga sin ambitionsnivå.

Sakfrågan då: har mediekoncentrationen ökat? Ja och nej. På många sätt myllrar en ny mediemångfald, men på andra områden finns en eller få aktörer med snudd på totaldominans, som inom regionalpressen, kommersiella etermedier, film, kabel-tv och sök. Det botas förstås inte genom lagstiftning, i synnerhet som en stor del av den nya medie-koncentrationen är globalt driven, men däremot skulle en rejäl översyn säkert kunna bota en del naivitet bland politikerna om hur maktpositionerna verkligen ser ut.

Visa kommentarer (4 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chef SvD.se Läs reglerna i sin helhet

  • S. Alm, Uppsala

    De centrala fackförbundens medlemstidningar
    När frågor om mediekoncentration och mediemångfald diskuteras berörs sällan (eller aldrig) de centrala fackförbundens medlemstidningar. De framtonar ofta som något mycket mer än medlemsblad (Ibland som politiska tidskrifter. Emellanåt som livsstilsmagasin). Om ”helheten på marknaden” skall belysas bör måhända särskilt LO-förbundens mediemakt också tas med i analysen.

  • SvD = Schibsted = AB = LO

    LO = Aftonbladet = Politisk Tidskrift
    LandsOrganisationens mediemakt bör definitivt tas med i analysen.

    \”LO har vetorätt vid tillsättandet av politisk chefredaktör och dess ägande garanterar att ledarsidan förblir oberoende socialdemokratisk.\”

    koncernen.aftonbladet.se/koncernen/agare/

  • läskunnig

    ”se över”
    Det ska inte göras någon ”analys”. Ej heller någon ”utredning”. Däremot ska läget på mediemarknaden ”ses över”. Då ser man väl över alla delar på marknaden, inklusive LO:s inflytande. Eftersom större delen av A-pressen gått i graven och resten, med något undantag, ges ut och ägs av borgerliga tidningskoncerner blir LO:s andel av marknaden ganska lätt att ”se över”.Man kanske till och med från början skulle ”överse” med att titta på LO-delen.

  • S. Alm, Uppsala

    om medlemstidningarna tas med blir ”LO-delen” stor
    Jag menar helt enkelt bara att när frågor om mediekoncentration och mediemångfald diskuteras så brukar tyvärr inte förefintligheten av de centrala fackförbundens medlemstidningar beaktas eller beröras. Det är inte bra. I fråga om LO-förbundens tidningar är det så att dessa (s)-präglade tidningar sprids i massupplagor till hundratusentals medborgare.

Volvo 240 fick sina kantiga former av designern Jan Wilsgard. Modellen betraktas idag av många som urtypen för en Volvo: Säker, men inte särskilt sexig.

Det är då som det stora vemodet rullar in

”Jag fyller 40 och behöver en Volvo 240.”

FOTO: Volvo pressbilder


”Vi alla bäddar för politiska rasismen”

Krönika

Gör rasismen omöjlig som strategi.

”Jag är Bruno K Öijer och ingen annan”

Söndagsintervjun

Ny bok och turné.

Tragiskt öde för koreanskt popband

Minnesord

Kwon Ri-sae 1991-2014

Hur ska det sluta för Nucky?

Bäst på film och tv

Elias Björkman tipsar.

”Kändes inte som vi spelade in film”

SvD möter skådespelarna från ”Boyhood”.

Oväntad och originell uppsättning av Xerxes

”Är på ett vis Malena Ernmans föreställning”.

Kulmen på en 700 år gammal kamp

Skottland röstar

Slag om identiteten.

Vips, och så blir kulturen en valfråga!

Kulturchefen

Kulturen en del av valet.

Valets allra mest
viktiga fråga

Stockholmsnatt

Vård, skola och krogmoms.

Vilken republik
har denna flagga?

Quiz

Dick Harrison om ett europeiskt land.

”De ökade klyftorna
trivialiseras i Sverige”

Krönika

Om viktigt bränsle debatten.

Sverige blir inget Danmark

Under strecket

SD har misslyckats.

Färgbilder från första världskriget

Bildspel

Unikt material i ny bok.

Ögonblicksbilder
från depressionen

Bildspel

1930-talets USA i färg.

Se unika färgbilder från förra sekelskiftet

Bildspel

Dokumenterade det ryska imperiet.

Tsarens rike på ett nytt sätt

Del II

Unika färgbilder från förra sekelskiftet.