Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

NYSTART Efter fem och ett halvt års kraftiga förluster ska gratistidningen City relanseras, med en delvis ny profil. Receptet är inte unikt, men väldigt logiskt.

De senaste veckorna har Citys chefredaktör Mikael Nestius visat upp Citys nya form och strategi för alla som velat se och lyssna. Det nya slagordet är ”den engagerande morgontidningen”, vilket förstås kan tolkas som att ingen av de nuvarande gratistidningarna, City inräknat, är tillräckligt engagerande, utan alltför allmänna och likartade.

Den bilden framgår också av de senaste räckviddsmätningarna från Orvesto, som visar att överlappningen mellan gratistidningarna är mycket hög, vilket är en förklaring till att tvåan och trean på marknaden haft så svårt att attrahera annonsörer trots höga läsartal.

Det nya Citykonceptet innebär färre allmänna, raka nyheter. Huvuduppgiften blir inte längre att orientera läsarna om vad som hänt, utan att väcka opinion i lokala ämnen och ha en mer systematisk koppling mellan nät och papper. Och ämnesmässigt ska fokus ligga mycket mer på det lokala än tidigare.

Fram till nu har ju City bränt mycket energi och pengar på att bygga upp en storstadseditionering. När man nu avhändat sig Malmö-editionen och lagt ner Göteborgs-diton finns möjligheter att satsa mer på Stockholms-profilen. Och om Bonnier skulle köpa Mitt i-tidningarna och fusionera dem med City – vilket jag i nuläget tror är det mest sannolika utfallet av Mitt i-försäljningen – skulle det finnas starka möjligheter att hitta en tydligare och mer egen läsarbas.


Att utnyttja nätet bättre var en del även av Punkt SE:s koncept, från starten. Däremot har det inte lett till så konkreta resultat, mer än lite vimmelbilder och några gästkrönikor. Och om City ska lyckas krävs det en mycket mer konsekvent satsning.

Men förmodligen är Nestius på rätt väg. I senaste laget, kan tyckas, men nödvändigt. Enda chansen för gratismarknaden att utvecklas är att tidningarna skiljer sig åt mer; inte samlas i mittffåran.

Läs också:

15/2 192 miljoner i förlust för gratistidningarna

8/2 Metro öppnar dörren för en försäljning

24/1Nu krymper marknaden för gratispressen

24/1 Kannibalerna härjar på tidningsmarknaden

11/1 Gratistidningarna in i ett avgörande läge
16/12 Så blev gratistidningarna en krisbransch
14/12 En gratistidning mindre i Göteborg
28/11 Nu börjar nedmonteringen av City