Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

UPPLAGESTATISTIK Den dåliga nyheten för Aftonbladet är att försäljningen i januari fortsatte neråt. Den goda är att minskningstakten inte längre är lika drastisk.

Nye chefredaktören Jan Helin får glädjas åt det han kan dessa dagar. Och en minskning med ”bara” 4,6 procent i januari, enligt Tidningsstatistik, är trots allt bättre än raset under sommaren och hösten, som ledde till att upplagan i fjol minskade med 6,2 procent.

Totalt hade Aftonbladet i januari en upplaga på 378 400 ex, vilket är 17 200 ex färre än i fjol och den lägsta månadssiffran sedan i mars 2001. På tre år har upplagan nu minskat med 19 procent. Minskningen är störst på vardagar, medan söndagarna håller uppe bättre.

Expressen dröjer, som vanligt, med att redovisa sina siffror.

Det är ännu för tidigt för att säga vilket recept Jan Helin kommer att använda sig av för att försöka bryta trenden. Men efter de första månaderna finns ändå vissa indikationer. Framför allt: att skilja ut tidningen mer från nätet, med fler artikelserier och vardagsreportage och att mer aktivt locka nya, yngre läsargrupper.

Ett exempel på det senare är det nya måndagsmagasinet Sofis Mode, som i teorin kan tyckas vara ett ganska djärvt projekt (högt pris, tät utgivning, ganska lik Klick och i ett ämne där konkurrensen från webben är stenhård), men som mycket väl kan bli den tidning som får tonåringarna att byta Veckorevyn mot Aftonbladet – och på ett naturligt sätt koppla papperet med ett starkt webbengagemang. Och tricket är inte bara att visa upp massor med klädtips, utan det som framför allt profilerar tidningen är dess featuredel, som fokuserar på vardags- och livsfrågor på ett väldigt smart sätt.

Måndagar är normalt en av de sämsta upplagedagarna för kvällstidningarna. Om Aftonbladet kan vända den har man kommit en bra bit på väg.

Och om inte det funkar kan man ju alltid öka intäkterna genom att kränga Beckfilmer. Men det lär inte ha någon större effekt på upplagan.

Läs också:

24/1 Nytt jätteras för Expressens upplaga