Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

NISCHAT När TV4 på fredag lanserar sin nya nischkanal TV4 Science fiction är det den snävaste kanalsatsning ett stort svenskt tv-företag gjort, åtminstone sedan Viasat lanserade sin golfkanal. Men ekonomiskt är det förmodligen kassaskåpssäkert.

Upp till åtta timmars science fiction-tv om dagen blir det iTV4:s senaste kanalsatsning, med allt från långfilmer till serier som Babylon 5, androidsagan AI och mer Star Trek än ni kan tänka er.

Jag ska inte påstå att jag längtar. Visst, att återse Martin Landaus polisonger i den notoriskt ojämna 70-talsserien Månbas Alpha och enstaka scener ur klassikern Dr Who lär säkert kittla någon nostalgisk nerv, men i övrigt är mitt intresse för mer science fiction i rutan garanterat obefintligt (om inte de visar Tim Burtons ljuvliga sci fi-travesti ”Mars attacks!” släpps in i tablån, men den anses förmodligen inte tillräckligt renlärig).

Men: det finns garanterat de som gör det och som nu som bäst dammar av trekkieskostymerna i garderoben. I en av många bloggar som kommenterar kanalsatsningen konstateras ”Åh, så underbart! Jag har nog aldrig varit så lycklig. Tur att man har en DVD med stor hårddisk, annars skulle jag nog behöva säga upp mig från jobbet så att jag hinner se allt.”

(Note to self: skriv inget om att vissa människor borde skaffa sig ett liv, utan ha respekt för att det finns starka särintressen bland tv-tittarna)

Ur ett marknadsperspektiv är jag därför övertygad om att detta är en smart satsning. Av flera skäl:

1) Det är billigt att driva en kanal av det här slaget, med relativt låga rättighetskostnader och minimala personalbehov.

2) Kanalen är lättexporterad och kan därmed vara en smygväg in i de övriga nordiska länderna för TV4.

3) Målgruppen är måhända inte jättestor, men väldigt trogen: kombinationen av nördighet och nostalgi funkar förmodligen mycket bättre än enbart nostalgi, som i de inte särskilt lyckade TV4 Komedi och TV4 Guld. Visserligen finns inte kanalen i alla nät och lär aldrig få någon jättehög räckvidd, men de som hittar till den kan komma att bli vanetittare.

4) Den kommer att sticka ut i ett nischkanalutbud som annars till väldigt stor del består av överlappande eller till förvillelse lika kanaler.

Och allmänt sett är det ju så att tittandet på nischkanalerna fortsätter att öka. Kanalerna utöver de fem stora stod i januari för 30 procent av tittandet – och i början av februari noterades en rekordnotering för en vecka, med 31,5 procent av tittandet, vilket var mer än vad svenskarna lade på att titta på SVT1 och SVT2.

Fragmentiseringen fortsätter att öka i tv-soffan. Och då vet vi ännu inte vilka nya smala kanalidéer som gömmer sig bland de 87 kanaler som sökt om plats i det digitala marknätet…

Fler bloggar