Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

UPPLAGOR I ett par år har vi varit några som talat om överetableringen i tidskriftsbranschen – och hur tidskrifterna inte lyckats matcha konkurrensen från nya aktörer på nätet. I årets upplageredovisningen börjar effekterna av detta synas på allvar.

Det är riktigt kraftiga upplagetapp som redovisas i årets helårssiffror från Tidningsstatistik. På område efter område minskar tidskrifternas upplagor med tvåsiffriga tal. Damtidskrifterna minskar med 11 procent, motionstidningarna med lika mycket. Mattidningarna ökar något, men det beror främst på Ica-tidningen Buffés kraftiga ökning.

För enstaka tidningar är statistiken förödande:

* Damernas Värld minskar med 10 procent

* Hennes och Må Bra minskar med 14 procent

* Plaza-tidningarna minskar med 15-20 procent

* Hela Allers-sortimentet rasar kraftigt

* Slitz minskar med 20 procent (och andra halvåret 2007 var minskningen hela 30 procent)

Och så vidare.


Några få tidskrifter står emot raset och redovisar rejäla ökningar. Världens historia, Cosmopolitan, I Form, Ny Teknik, Offside och Fokus är några av dem. Och det går inte att låta bli att vara imponerad av Amelia-imperiet. Visserligen minskar både Amelia och Tara, men M ökar med 10 procent och totalt har de tre tidningarna nu en upplaga på nästan 320 000. Starkt.

Läs också:

22/ Tickande bomber i tidningshyllan