Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

TVETYDIGT Guden Janus i den romerska mytologin hade dubbla ansikten. Hans snudd på namne på TV4, Jan Scherman, verkar ha något liknande.

Janus ena ansiktshalva blickade bakåt, den andra mot framtiden. Den del av Schermans ansikte som blickar framåt och utåt gör det med ett upprört och bekymrat sinnelag, som i veckans debattartikel i GP, där han anklagar SVT, med dess fyra miljarder i statlig intäkt, för att ”misskreditera konkurrenter” och ” betala konsulter för att räkna ihop hur stor verksamhet konkurrenterna har ”.

Den bekymrade Jan(us) diskuterar också begreppet mångfald: ” När allt färre läser tidningar och i stället går över till
bland annat radio och tv blir mångfalden inom utbudet här lika viktigt.
Ett resonemang om att det för demokratins skull är viktigt med
statsfinansierad television som sätter agenda känns främmande. Det ger
faktiskt lite obehagliga känslor.”

TV4 har det inte lätt,
under attackerna från public service-jätten, det är uppenbart.

Men den del av Jan(us) ansikte som blickar inåt och tillbaka, som i dagens bokslutsrapport, har ett helt annat sinnelag. Tittartidsandel steg (bilden), omsättningen steg till 3,1 miljard (bara en miljard kvar till SVT!), vinsten ökade med 59 procent, efter nedskrivningen av koncessionsavgiften, och landade på rekordstora 628 miljoner. TV4:s andel av annons- och sponsorintäkterna på den svenska reklam-tv-marknaden uppgick till hela 55 procent (jan-nov). 55 procent, det är väldigt mycket. Spontant kan jag bara komma på ett medieområde där det finns en så dominerande aktör och det är på sökområdet, där Google väl ligger ännu högre.

Och notera:
detta var innan fyran fått fritt fram av regeringen att öka reklammängden i rutan med 50 procent. 2008 kan marknadsandelen stiga ytterligare.

Jan(us) är nöjd: ”Resultatet är en framgång för den strategi TV4-Gruppen har valt – att snabbt bygga ut nischkanalssystemet, nya medier-området och fortsätta att investera i huvudkanalen TV4. Det syns både i tittartidsandelar, omsättning och lönsamhet. Nu gäller det att fortsätta hålla ett högt tempo inom alla våra affärsområden.”

För mångfaldens skull, kan tänka.

Läs också:
8/1 TV4 har (nästan) alla trumf på hand