Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

OMSTRITT Varför hamnar alltid Ryanair i blåsväder för sin reklam? Svar: för att de vill det. Men någonstans går gränsen för när pr-tricken enbart slår tillbaka mot avsändaren. Och Ryanair flög över den för länge sedan.

I dagarna har det blivit ett väldigt rabalder i Frankrike för annonserna där lågprisflygbolaget Ryanair använder sig av president Nicolas Sarkozy och sångerskan Carla Bruni, utan deras tillstånd. Budskapet förmedlas i en tankebubbla: ”Om vi flög Ryanair skulle hela familjen kunna komma på bröllopet”.

Annonsen bygger på exakt samma koncept som när bolaget för två år sedan gjorde reklam innehållande statsminister Göran Persson och utrikesminister Laila Freivalds, med rubriken ”Dags att fly landet?”. Det resulterade i en stämning från båda politikerna – och slutade med att bolaget fick betala skadestånd på 75 000 kronor.

Om man fällts för något
och sedan begår samma brott igen är man antingen korkad eller återfallsförbrytare. Ryanair tycks definitivt vara det sistnämnda. I tron att all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet bryter man konsekvent mot både god smak och gällande lag, utan att bekymra sig om det. Huruvida det är korkat eller inte får väl i slutändan kunderna värdera. Men jag vet vad jag tycker. Det Ryanair gör är inte kreativt, utmanande, provocerande eller något annat reklammakarna kan tänkas slänga sig med. Det är bara effektsökeri i stil med att visa rumpan i direktsändning. Och ibland grövre än så.

Den hittills mest frånstötande Ryanairkampanjen gick aldrig i Sverige, utan bara på Irland och i Storbritannien, men gällde bland annat resor till Stockholm. Den hade rubriken ”HOTTEST back to school fares” och visade en bild på en flicka i skoluniform i en utmanande pose. Anmälningarna strömmade, inte oväntat, in en masse.

Annonsen har tidigare fällts av Irlands motsvarighet till näringslivets etiska råd, ASAI, och nu har även Storbritanniens motsvarighet dömt ut den och uppmanat bolaget att sluta använda sig av den. Men Ryanair vägrar – och anklagar ASA för censur, med sedvanlig tomt bullrande retorik

Eftersom vi i Sverige
har en pågående diskussion om hur man ska hantera sexistisk reklam är det viktigt att påpeka att nej, vi bör inte införa förbud ens mot så huvudlös
reklam som den här. Branschen och näringslivet bör fälla, fördöma och stimulera till diskussion om vad som är olämpligt. Och sedan bör konsumenterna göra sitt. Till exempel genom att välja flygbolag med stor omsorg.

(Och ni har väl inte glömt hur deras senaste kalender såg ut?)

Läs också:
15/1 Förbudsförslaget lär hamna i papperskorgen
14/1 Perssons retorik hamnar i Sabunis knä