Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

BETALT PÅ NÄTET Nej, Rupert Murdoch är inte redo att ta bort betalspärren på Wall Street Journal än. Istället vill han försöka få det bästa av två världar: både mer annonsering och mer betalintäkter.

Hela hösten har det surrat rykten om att wsj.com ska bli helt gratis – och i januari togs ett första viktigt steg i den riktningen, när åsiktsmaterialet på sajten blev tillgängligt fritt för alla.

Men längre än så går inte Wall StreetJournals nya ägare. Åtminstone inte nu. I går, på World Economic Forum i Davos, fick Rupert Murdoch en fråga om detta och svarade då så här: ”Vi kommer att bygga ut och förstärka gratisdelen av Wall Street Journal på nätet, men det kommer också att finnas ett starkt erbjudande för prenumeranter. De riktigt specialiserade delarna kommer fortfarande att vara en betaltjänst och, tyvärr måste jag säga, kommer de troligen att bli dyrare”. (Läs mer hos WSJ)

I dag kostar det 99 dollar om året att prenumerera på wsj.com. Enligt bloggrykten i går höjs priset till 119 dollar redan i vår.

Att gå den vägen är förstås en delikat balansakt. Å ena sidan will WSJ driva upp trafiken: 5,4 miljoner besökare i december räcker inte för att ta så stor del av annonsmarknaden som Newscorp anser att sajten borde göra. Att göra mer innehåll gratis lockar förstrås fler besökare – och gör det också lättare att utnyttja effekten hos sökmotorer och nyhetsaggregerare som Google News fullt ut.

Men samtidigt
är WSJ till delar så specialiserad att det helt klart finns en stark betalningspotential, även i ett mer gratispräglat webbklimat. Trenden av att kunna ta bra betalt för verkligt kvalificerat innehåll, av ”premiumkaraktär”, samtidigt som det allmänna nyhetsmaterialet i allt störr eutsträckning blir gratis – både på papper och webb – är tydlig. Titta bara på Financial Times, som är en av få brittiska tidningar som ökar sin upplaga, trots två prishöjningart på kort tid.

Det finns både
en gratis- och en betalkaka att äta av på mediemarknaden. Och Rupert Murdoch vill uppenbart ha båda.

Läs också:
10/1 Murdoch gläntar på gratisdörren
14/1 Gratischocken på Murdochs Wall Street
1/10 Google driver gratistrenden i medierna
22/9 Därför vinner gratiskulturen på nätet
18/9 New York Times ger upp betalmodellen på nätet
8/8
Snart kan ännu mer bli gratis på nätet