Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

UPPLAGESTATISTIK Rekordraset på 10,9 procent i oktober var inte nog. I november gick det ännu sämre för Expressen/GT/Kvällsposten: då störtdök försäljningen med hela 12 procent – det största fall som någonsin noterats i Tidningsstatistiks tabeller.

Raset gör att Expressen i november hamnade under 300 000 i upplaga per utgivningsdag. Den nya bottensiffran lyder på 290 300 ex, vilket är den lägsta tidningen någonsin redovisats i TS månadssiffror. Eftersom Aftonbladet samma månad ”bara” tappade 7,1 procent innebär det också förlorade marknadsandelar.

I december var utvecklingen inte lika katastrofal: då tappade Expressen 7,7 procent, till 308 800 ex per dag. Aftonbladet tappade då 6 procent till 380 400 ex.

Om man räknar ut genomsnittet av Expressens månadsupplagor 2007 landar tidningen på ett årsgenomsnitt på 319 800 ex, vilket är 7,2 procent lägre än 2006.
Aftonbladet
faller under 400 000-gränsen: till 390
100, vilket är 6,2 procent lägre än 2006.

Läs också:
24/1 Så stenålders är det inte, Otto Sjöberg
20/1 Hoppsan, en ny bottensiffra
5/1 Bottenrekord för Expressen
11/12 Inget drömläge för Helin på Aftonbladet
28/11 Generationsskifte på Aftonbladet
2/11 Aftonbladets gratisnota nu över 200 miljoner
11/10 Tidningarnas tävling mot botten
24/9 Bättre väder räddar inte kvällspressen
3/9 Mission impossible: stoppa upplagefallet
20/8 Bond kunde inte vända Expressens ras
10/8 Kvällstidningarna tiger om sina siffror

Fler bloggar