Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

I BACKSPEGELN, DEL 4 Medie- och reklamåret i snabbsammanfattning. Detta var 2007 års:

Youtube-snackis: Fångarnas Thriller-dans på Cebu Provincial Detention & Rehabilitation Center, i hård konkurrens med Miss Teen South Carolina som fick en svår fråga.
TV-program: KG Bergström i SVT, som var journalistikens motsvarighet till Bryan Ferrys album med Dylan-covers: förväntat, traditionell och raktigenom lysande.
Mastodontsatsning: Ordförande Persson (bättre som bok än som tv)
TV-flopp: Ballar av stål (och all annan förnedrings-tv)
Kommersiella public service: Adaktusson i TV8. Inte så många tittare, men kvalitetsmässigt på en extremt hög lägstanivå.
Herrarnas tjuvdans: Janne Schermans TV4 tog över Nobelsändningarna från SVT
TV-recensent: Ann-Charlotte Martéus, Expressen
TV-recensent-recensent: Alex Schulman om Jan-Olov Andersson

Smartaste redaktionella dagstidningssatsning på webben: Fredrik Strages nedräkning av de 100 bästa Youtube-ögonblicken
Smartaste kommersiella dagstidningssatsning på webben: Helsingborgs Dagblads lokala annonssajt Rubbet.
Bästa proffsblogg: Utrikesbloggen
Webblöpsedel: Knuff.se
Tråkigaste tidskriftsnedläggning: SEX (men vi se fram emot Filter i mars)
Nylanserade svenska tidskrift: Språktidningen.
Nylanserade utländska tidskrift: Portfolio
Communitysuccé: Bilddagboken
Bästa Facebook-applikation: Bob Dylan-skyltarna. Och Simpsons-avatarerna.
Roligaste avatar-namnet i Second Life: Olle Wästbergs ”Olle Ivory”
Mest krystade rondellhund: Kommunals.

Mest outhärdliga prisbelönta reklam: Ejendals sjungande fötter.
Andra reklamkampanjer vi kunde varit utan: Nezeril (det är bara reklamare och 4-åringar som tycker det är kul att säga ”bajs” offentligt), Telenors Hitchcocks-reklam (skrämmande usel…) och Sekos pinsamma Dressman-stöld.
Sämsta sagoberättare: Svenskt Näringsliv
Logotypehaverier: Skandia slopar paraplyet för sin bankverksamhet – och London levererar tidernas fulaste och mest krystade OS-logga
Kommersiella revolution: Sökmarknadsföringen spräckte miljardvallen, Google stod för 25-30 procent av alla de stora mediesajternas trafik – och började göra printreklam!

Kvällstidningslöp: Expressens: MAT-TINAS och Ernsts ONANIDANS I SCHLAGERN
Kvällstidningshaveri: Aftonbladets detaljerade redogörelse från husrannsakan hos mannen som hotat Filippa Reinfeldt (en husrannsakan som aldrig ägt rum)
Upplageras-bortförklaring, 1: ”Det var ett svagt nyhetsår”
Upplageras-bortförklaring, 2:Det var för dåligt väder”
Kvällstidningskrönikörer: Ann-Charlotte Martéus och Ronnie Sandahl
Märkligaste säljknep: 1) Köp Expressen för 68 kronor, få en kopp kaffe och en bok av Albert Camus eller Marguerite Duras på köpet.
2) Teckna dig för Aftonbladet.se:s Plus-tjänst och få 15 Ericsson-aktier (före raset)

Roligaste citat, 1: ”Dumbledore is gay” (JK Rowling)
Roligaste citat, 2:
”Konsumerar du någon skräpkultur? Nja, det beror på hur man definierar skräpkultur. Jag brukar se på Nyheterna i Tv4.” Författaren Torgny Lindgren
Elakaste citat (och rätt roligt): ”I think PR is a ridiculous job. They are the headlice of our civilisation” (krönikören AA Gill)
Mest huvudlösa citat: ”Kriget är stenhårt. Bagdad är ingenting i jämförelse” (Boxers informationschef Johan Bobert om kampen om marknadsandelarna vid digitaliseringen av marknätet).
Dagstidningskris-citat,1: ”Something is happening out there – and if we don’t understand it, it’s not just the newspaper business that is in peril” (Bill Keller, redaktör för New York Times)
Dagstidningskris-citat, 2: ”All I can tell you is that for a dead industry with no future, there are an awful lot of schmucks who want to take it away from me!” (fastighetsentreprenören Sam Zell, som tog över Tribune-gruppens tidningar)
SR-citat: ”Det gjorde vi bra” (Mikael Olsson till Björn Elmbrandt efter att de båda ledningskritikerna tagit emot beskedet om att vd Peter Örn avgår)
Kulturministercitat:Sopranos är väl inte riktigt vad jag skulle definiera som public service”
Medieaffärs-analys: Lexington i The Economist om Murdochs bud på Wall Street Journal: ”Det är som om Mr Murdoch har brakat in på en elegant klubb iklädd Lycra-byxor och en t-shirt som det står ”I love Australia” på och erbjudit sig att bjuda alla på en runda Foster’s”.
Mediebloggar: Mindpark för visionerna, Jon Fine för affärsanalysen, Anders Mildner för tankarna om sociala medier, Roy Greenslade för att han tog upp kampen med nät- och blogghatarna i journalistkåren, Åkestam Holst för den bästa reklam/varumärkesbloggen och TechCrunch och Beta Alfa för allting på en gång.

Årets public service-insikt: Uppenbart var intresset för 68-generationen större internt på SVT än ute i verkligheten, att döma av tittarfiaskot för Upp till kamp.
Bättre sent än aldrig: NWT och Jönköpings-Posten upptäckte internet.
Årets mediemäktigaste:
Eric Schmidt, Gunnar Strömblad och de strejkande manusförfattarna i Hollywood blev alla utsedda. Men egentligen var det, även i år, den allt mer aktiva och utrymmeskrävande publiken – inte minst alla Facebookanvändare.
Årets mest väntade maktskifte: Jonas Bonnier efter Bengt Braun och Jan Helin efter Anders Gerdin
Årets mest oväntade maktskifte: Kerstin Brunnberg efter Peter Örn
Årets 1984: Polisen föreslås bli förutsättningslösa IP-nummerspanare.

Årets gratistidningsflipp: Metro Teknik och Rodeo
Årets gratistidningsflopp: Metro Living (nedlagd innan den kom ut) och City Göteborg (dödsdömd från början)
Väntade medieförvärv: Mittmedia köpte Dalarnas Tidningar och Microsoft köpte in sig i Facebook
Överraskande medieförvärv: TV4:s köp av Politikerbloggen

Om du inte redan läst dem; här är del 1 av sammanfattningen av medieåret 2007,här hittar du del 2 och här är del 3.