Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

I BACKSPEGELN, DEL 3 Gratisfrossa, nedsläckning och stora strukturaffärer. Så såg medie- och reklamåret 2007 också ut. Här är tredje delrapporten med de tyngsta händelserna och trenderna i snabbspolning.

Om du inte redan läst det: här är del 1 av sammanfattningen av medieåret 2007 och här hittar du del 2.

11. Blödande gratistidningar

Gratistidningsmarknaden i världen fortsätter att expandera. Dock i en långsammare takt än tidigare: plus 13 procent globalt till en total upplaga på 42 miljoner tidningar per dag. Men överetableringen på flera marknader har skapat en krisstämpel som fått annonsörerna att dra öronen åt sig. I Sverige stod annonsmarknaden för gratistidningarna stilla i år – och nästa år väntas den krympa med 3 procent. På denna stagnerande marknad finns dessutom fler aktörer än någonsin, vilket resulterar i allt kraftigare förluster och allt snabbare strukturförändringar.
I Danmark har vi sett nedläggningar (Dato, Metro Xpress på eftermiddagarna och lokala gratistidningar) och fusioner (24 Timer lokalt samt Urban/BT. I Sverige försvann City Göteborg och Metro Bostad.
Nästa år blir det ännu större förändringar. Men ta inte det som tecken på att gratismarknaden ska räknas ut helt. I Danmark hyser Nyhedsavisen, som startade allt rabalder där, planer på att komma ut med en helt ny tidning (den här gången en betald sådan)…och de antyder fortfarande att Sverige är en intressant marknad.

Bloggat i ämnet:
18/12 Metro till reträtt på bostadsmarknaden
16/12 Så blev gratistidningarna en krisbransch
14/12 En gratistidning mindre i Göteborg
28/11 Nu börjar nedmonteringen av City
26/11 Så ska gratis göras mer lönsamt
20/11 Siffran som gör gratistidningarna nervösa
2/11 Aftonbladets gratisnota över 200 miljoner
11/10 Så är ställningen i gratistidningskriget
22/10 Nu sätter Metro sitt hopp till jultomten
12/10 Metroledningen borde tala ur skägget
11/10 Tidningarnas tävling mot botten
13/8 Gratistidningarnas höst lär bli hektisk
16/4 Plötsligt blev gratis en lite bättre affär

12. Hejdå, analoga marknätet

I oktober blev hela tv-Sverige digitaliserat. Tidplanen hölls och de tekniska problemen var relativt få. Dessutom var opinionen rätt lågmäld: svenskarna gick helt enkelt med på att betala lite mer för sitt tv-tittande – och såg till att skaffa sig ett betydligt större tv-utbud på köpet. Nischkanalerna fortsatta att ta andelar, även om det mest var TV4 och Viasat som tog de nya tittarna.
Förloraren blev SVT, som fick se sin tittartidsandel kapad ytterligare – som lägst ner mot 30 procent; på helåret ner till drygt 34 procent. Nu är det Danmark och Norges tur att dra igång nedsläckningsracet, med Boxer, Viasat och andra som intressenter i slaget om den nya marknaden.

Bloggat i ämnet:
15/10 Siste man släcker det analoga marknätet
13/6 Danskarna kan lära av Sveriges misstag
30/5 Tittarna offras i slaget om Boxermonopolet
22/3 Boxers monopol går inte att försvara
24/2 Digital-tv utan politisk kontroll
16/1 TV-bolaget blåser departementet – igen

13. Storstädning i landsortspressen

Svensk landsortspress har varit en härva av korsägande, vilket bromsat utvecklingen mot starkare strukturer och mer samarbete över regionerna. Men efter åratal av diplomati, lobbying och förhandlingar lyckades Tomas Brunegård och Stampen-gruppen skaffa ett stadigt grepp om taktpinnen , genom att skapa starka nya ägarbolag och skapa en grogrund för samarbete om bland annat tekniska lösningar på webben.
Det följdes av en försäljning av Dalarnas Tidningar, till Stampens systerbolag Mittmedia, samtidigt som Sydsvenskan skärpte greppet om Skånemedia. Det gör att vi nu har tre riktigt stora dagstidningskoncerner i Sverige – och att fler samarbeten lär komma nästa år.

Bloggat i ämnet:
18/12 Mittens rike växer i landsortspressen
5/9 Dalarnas Tidningar ett hett köpeobjekt
22/4 Inget kan stoppa dagstidningsaffären
20/4 Så blev Hjörne större än Bonnier
21/1 Hjörne stärker greppet om landsorten

14. Bonnier tog hem TV4

I början av 2005 var Bonnier en av flera delägare i TV4, med 21,7 procents ägande. I år tog familjeföretaget över hela tv-verksamheten, efter ett par års skickligt maktspelande och utnyttjande av externa ägarparter. Nu är TV4 Bonnierhelägt och borta från börsen, utan att det blev någon stor politisk strid om det.
Sista steget, att köpa ut bulvanen Proventus, blev mest en formalitet, eftersom ägarkuppen redan tidigare blivit politiskt sanktionerad. Och kommersiellt har det uppenbarligen varit ett lyckat grepp: TV4 har aldrig stått ekonomiskt starkare än bolaget gör nu.

Bloggat i ämnet:
22/3 Regeringen struntar i Bonniers maktkupp

15. Teknologiska frälsare?

I förändringstider finns det alltid de som hoppas att en ny uppfinning ska bli universallösningen. På en del håll i tidningsbranschen, bland annat inom Tidningsutgivarna, tror man att en elektronisk läsplatta ska ta över papperstidningens roll i framtiden – och Jeff Bezos på Amazon tror att deras e-läsare Kindle, den största uppfinningen sedan Gutenberg om man ska tro honom, ska bli den nya boken och tidningen i ett.
Men i mediekonvergensens tid känns det betydligt mer sannolikt att produkter som Iphone ska leda förändringen och bli komplement, snarare än ersättare.


Bloggat i ämnet:
29/11 E-boksläsaren blir ingen ny Ipod
10/10 Dags att begrava e-pappersprojektet
18/3 E-pappersprojektet förblir en våt dröm