Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

I BACKSPEGELN, DEL 2 Radiokris, webb tv-boom, digital reklamsuccé och communityförvärv. Så såg medie- och reklamåret 2007 också ut. Här är andra delrapporten med de tyngsta händelserna och trenderna i snabbspolning.

Om du inte redan läst det: här är del 1 av sammanfattningen av medieåret 2007.

6. Mötesplatser till salu

Lunarstorm kunde inte längre ta betalt av
sina medlemmar, när konkurrensen från andra nätverkssajter blev
övermäktig. Däremot gick det bra att sälja ägarandelar i de sociala
medierna under 2007, när de traditionella medieföretagen vaknade till.
MTG köpte Playahead, GP tog över Djungeltrumman, Eniro köpte en andel i Bubblare och
Västerbottens-Kuriren köpte en stor del av Apberget. Och
webbentreprenörerna gick glada till banken.

Bloggat i ämnet:
21/2 Fort, vi måste ha en lokal community!
20/2 Köpet som får Eniro att bubbla av glädje
14/1 Communities som kommer
10/1 Ett dopp i ungdomens mediekälla

7. Webb-tv – en ny huvudkanal

I
år
storsatsade alla tv-aktörer och snudd på alla dagstidningar på webb-tv,
i takt med att publikintresset exploderade, så att var tionde svensk nu
ser på webb-tv varje dag.
Viasat, Schibsted och Bonnier skapade alla nya tv-portaler, Bubblare
nådde för första gången en miljon klipp på ett enskilt inslag och på aftonbladet.se sprängdes
miljonvallen över antalet tittare på en vecka.
SVT kastade
sina gamla principer i sjön
och bestämde sig för att finnas på
plattformar som Joost och Youtube
.
TV4, som tidigare mest trott på att försöka styra nättittandet till den
egna betalsajten Anytime, tvingades också acceptera Joost som en ny
plattform.
Men tro det eller ej:
trots webb tv-explosionen ökade tittandet på traditionell tv med några
minuter…

Bloggat i ämnet:
8/11 Att låsa in tittarna håller inte längre
27/10 Boomen för webb-tv har bara börjat
23/10 Aftonbladet dominerar när webb tv-tittandet ökar
16/9 Nu är nätet SVT:s tredje största kanal
23/5 Nya webb tv-satsningar från alla håll
25/3 TV-bolagen har nedladdningsångest

8. Mediemogulens seger

När Rupert Murdoch försökte köpa
Dow Jones/Wall Street Journal reste ägare och redaktion kollektiv ragg,
med en kritik som, enligt mannen själv, var av ett slag som ”normalt
bara riktas mot tyranner som beordrat folkmord”.
Men pengar luktar
inte: till slut blev hans sockrade bud omöjligt att säga nej till. Nu
ryktas det om såväl namnbyte (till enbart The Journal) som borttagen betalspärr på nätet – och
fördjupat samarbete med Fox Business Channel.
Exakt
hur mycket Murdoch tänker förändra den klassiska affärsttidningen lär
vi få se under 2008. Sannolikt inte så mycket som på satirbilden här intill
– ett montage mellan WSJ och New York Post., Murdoch stående skämt om
att han ska kräva en MBA-examen av sina Page 3-girls tillhör väl inte
heller precis handlingsplanen. Men däremot har han tydligt signalerat
att det behövs kortare artiklar, en rappare presentation och – framför
allt – ett mer effektivt utnyttjande av varumärket.

Bloggat i ämnet:
14/11 Gratischocken på Murdochs Wall Street
5/6 Familjen vädjar till Murdoch
2/6 Nu har Murdoch sin trofé nära i sikte
17/5 Finansiell information har blivit hårdvaluta
6/5 Familjefejd på Wall Street

9. Digital reklamstyrka

Svensk
reklambransch halkar allt längre ner på världslistorna över de mest
kreativa byråerna och hade en nattsvart vecka på reklam-VM i Cannes.
Med ett undantag: när det gäller digital reklam. 2007 innebar flera
globala uppdrag åt stora kunder, som Swatch och Reebok, och en rad
tunga priser. I The Gunn Reports lista över världens bästa digitala
byråer toppade Farfar, med ytterligare två svenska byråer på Topp 10.

Bloggat i ämnet:
20/6 Inte juryns fel att Sverige floppar i Cannes
19/6 Nätet är reklambranschens framtid
15/4 Kreativitet på undantag i Guldägget
12/4 Not everybody’s reklamkampanj

10. Örnen kraschlandade

Fan
ska vara radiodirektör. Tidigare teaterchefen Peter Örn blev det andra
exemplet på en extern tillsättning med förhinder på Sveriges Radio.

Hans stora förändringsarbete väckte internt ont blod bland medarbetarna
och det krävdes att styrelsen lyfte upp slipade SR-veteranen Kerstin
Brunnberg
för att lugnet skulle lägga sig i radiokorridorerna. Nu
satsar Brunnberg på utökat samarbete med SVT för att mota en skärpt
politisk styrning.

Bloggat i ämnet:
22/5 Nu rullar huvudena i SRs ledning
15/5 Joansons fräckis köper styrelsen tid
14/5 SR:s vd-rekrytering – ett mardrömsjobb
14/5 ”Det gjorde vi bra”, sa Örnkritikerna
14/5 När Örn går kan Joanson inte sitta kvar
10/5 Peter Örns käftsmäll mot kritikerna
1/5 SR måste sluta flagellera sig själva
25/4 Därför är krisen på SR värre än på DR
22/3 Facket försöker få Peter Örn sparkad
21/2 Knivarna slipas i jakten på Peter Örn
14/2 Obehaglig ton i Elmbrants khmerattack
11/2 Sveriges Radios nya styrelsekris
31/1 Kejsarens nya kriskommunikation på SR