Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

I BACKSPEGELN, DEL 1 Medieskandaler, en sanslös webbtillväxt, en kärvande tidningsmarknad och mediepolitisk styrning via EU. Så såg medie- och reklamåret 2007 ut. Här är första delrapporten med de tyngsta händelserna och trenderna i snabbspolning.

1. Medierna i rampljuset

Det här var året då strålkastarljuset studsade tillbaka mot medierna själva, i en rad skandaler som anfrätte förtroendet för journalistiken. TV4 drabbades hårdast – och har fortfarande inte kommit med några bra förklaringar på hur en av företagets mest betrodda journalister, Trond Sefastsson – som både hade rollen som grävjournalist extraordinaire och som intern juridisk-etisk rådgivare, med högsta ledningens öra – kunde hamna i en spektakulär brottshärva som stänkte på kanalens journalistiska flaggskepp, eller varför man sanktionerade politiske reportern Anders Pihlblads vinbackanal med den politiska makten.

I årets elfte timme
meddelade TV4 att Sefastsson ”inte längre ska arbeta för TV4” och att ”hans förtroendekapital är förbrukat”. Företaget föregriper därmed den rättsliga prövningen, allt för att försöka distansera sig från sin tidigare stjärnreporter och slippa bli inblandad i en kommande rättsprocess. Men om TV4 tror att det friar företaget från ansvar tar de naturligtvis fel: ansvaret för Sefastsson-skandalen vilar tungt på den högsta ledningen, som odlat både honom som centralfigur och en kultur som är väldigt tillåtande när det gäller olika extraknäck. När skandalen briserade hävdade TV4:s ordförande Torsten Larsson att det ”inte går att skydda sig mot sådana här händelser”. Det är struntprat. Det går både att skydda sig och att ta fullt ansvar. TV4 har varken gjort det ena eller det andra, utan har istället gömt sig bakom interna juristutredningar och utköp av Sefastsson som anställd.

Det drabbar även TV4:s förtroendekapital, det förstår nog alla. Och när vd Jan Scherman, i ett helt annat sammanhang, går till attack mot Ica-ledningen för att de ine tar fullt ansvar för köttfärsskandalen, blir det bara tragikomiskt.

Bloggat i ämnet:
7/11 Inte så oväntat besök på TV4
19/9 Schermans raseriutbrott klingar falskt
4/9 Så lätt går det nog inte att rentvå TV4
3/9 Motiven bakom avslöjandet väcker frågor
2/9 Sefastsson-affären stänker på många

2. Hisnande internetsiffror

Två saker fortsatte att växa bortom alla prognoser 2007: tillväxten för nätreklamen (nu står den för 14 procent av all reklam och var tredje kvartalet större än tv) och prislappen på företag som sysslar med annonsering på nätet. I slutet av året fick Google godkänt för sitt 22-miljardersköp av Doubleclick, trots den dominans affären innebär. Och hettan på marknaden kvarstår.
Men även när det gäller användandet av internet slogs det nya rekord. Mediebarometerns genomgång av svenskarnas medievanor visade att svenskarna lade 52 minuter om dagen på nätet i fjol, vilket är ett jättelyft mot året före och en dryg halvtimme mer än vad som läggs på dagstidningar – och att 62 procent av svenskarna nu använder nätet en genomsnittlig dag.
Internet har blivit en bred, folklig och på alla sätt stor mediekanal. Det tog 12-13 år och ett par rejäla bubblor, men nu är vi där.

Bloggat i ämnet:
7/11 Nu hände det: internet större än tv
27/8 Nätet lyfter tillväxten när tv sviker
22/8 Nätet snart huvudkanal för alla medier
20/6 Nu vill Google stava till goodwill
3/6 Nu är internet större än tv- bland unga
24/5 Detta är en liten medierevolution

3. EU tog mediemakten

Sveriges medieminister heter Neelie Kroes och är EU-kommissionär i konkurrensfrågor. Det var hon som via en stämningsansökan fick regeringen att föreslå att Boxers monopol i det digitala marknätet rivs upp. och det är inte enda exemplet på hur den passiva svenska mediepolitiken matchades av en aktiv EU-politik. EU fick också Sverige att kovända om reklambegränsningarna i tv och bromsade ändringarna i presstödssystemet. Bryssel bestämmer, uppenbart.

Bloggat i ämnet:
24/10 Stilla flyter regeringens mediepolitik
13/6 Regeringen är presstödets bästa vän
30/5 Tittarna offras i spelet om Boxermonopolet
22/3 Boxers monopol går inte att försvara
20/3 Klarnar det i Bryssel om mediepolitiken?

4. Facebook-feber när jaget sattes i centrum

I början av hösten pratade Microsofts vd Steve Ballmer om Facebook och dess likar som en ”fluga”. En månad senare köpte Microsoft 1,6 procent av bolaget för 1,5 miljard och satte därmed en hypotetisk totalvärdering till runt 100 miljarder.
Det gick helt enkelt inte att komma undan Facebook 2007. Det gick heller inte att komma undan deras aggressiva reklamambitioner, med programmet Beacon, vilket väckte starka reaktioner. Beteendestyrd reklam i sociala medier förblir en extremt känslig fråga.

Bloggat i ämnet:
23/12 2007 – ett år med jaget i centrum
11/11 Facebook med på kvinnornas topplista
26/10 Mer riskkapital på väg in i Facebook
25/10 Då vet vi: Facebook är värt 100 miljarder
21/8 Facebookfebern får många att ångra sig


5. Aftonbladets dåliga affärer

Efter år av rekordvinster blev 2007 ett tungt år för Aftonbladet.
TV7 fick avpolletteras efter obefintligt annonsörsintresse och Punkt SE förlorar långt mer än kalkylerat. Modertidningens annonsingång backade kraftigt och upplagan föll med nära åtta procent; en trend som drabbade även Expressen.
Huruvida de svajiga affärerna skyndade på generationskiftet i ledningen vet vi inte, men nu till årsskiftet tackar i varje fall Anders Gerdin för sig efter tio år och släpper fram kronprinsen Jan Helin.
Kvällspressen mötte fallet med att satsa på samlarmani, med böcker och filmer en masse. En dryg tredjedel av intäkterna kommer nu från annat än lösnummerförsäljningen. Tidningen riskerar att bli en bisak – och marknadsdirektörerna viktigare än chefredaktörerna. Om inte Helin har receptet på framtidens kvällstidning i bröstfickan på en av sina rutiga skjortor…

Bloggat i ämnet:
11/12 Inget drömläge för Helin på Aftonbladet
24/10 TV-notan uppe över 100 miljoner
29/9 Sargade ettåringar fortsätter gratiskriga
17/8 Dyra lärpengar när Aftonbladet fimpar TV7

Fler bloggar