Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

KONCERNSAMARBETE Bonnierkoncernens svårigheter att få bolagen internt att samarbeta är välkänd. Men nu börjar det röra på sig.

Bonnier är en extremt decentraliserad koncern, med stor makt till de enskilda bolagen och med en svag central styrning. Det har många kunnat konstatera genom åren, inte minst TV4:s vd Jan Scherman, som mullrat högljutt när det varit svårt att sy oihop synergier. Senast var det i en stor intervju i Veckans Affärer, där Scherman hävdade att ”vi trampar vatten när det gäller Bonniersamarbeten. Stundtals känns det som om vi befinner oss i kvicksand”. Och detta var strax innan det blev känt att Bonnier-tidningen Dagens Industri ska göra affärs-tv i Stenbeck-ägda TV8…

Men nog börjar det bli alltfler samarbeten inom koncernen, åtminstone på tidningssidan. Där har Bonnier länge haft ett särskilt samordningsbolag, Bonnier Newspapers, utan att det hänt särskilt mycket. Men nu, ironiskt nog när dess vd Thomas Axén slutar och bolaget blir en filial till koncernledningen, börjar det hända saker.

City och Expressen/GT/Kvällsposten har sedan länge smält ihop sina organisationer på webben till en enda, med flitig ompaketering och editionering – och i förra veckan meddelades att Dagens Nyheters inrikes- och utrikessidor ska kunna användas även i Ystads Allehanda och Trelleborgs Allehanda. Sådana samarbeten lär det kunna bli fler av, när YA, TA och Kristianstadsbladets ägarbolag Skånemedia nu blir en del av Sydsvenskan-koncernen.

Dagens bidrag till samarbetsivern är att DN och City ska skapa ett gemensamt annonspaket för bostadsmarknaden – och att City ska lansera en egen bostadsbilaga på torsdagar (samma dag som nya Metro Living ska bladas in i Metro).

Det rör på sig. Inte så att Scherman blir nöjd, men ändå.